Bilgisayar RPG'lerinin tarihçesini oturup tartışmaya çalışırsak muhtemelen türün altın çağını yaşadığı iki ayrı dönem olduğunda hemfikir olabiliriz: İlki 90'lar öncesi ve başlarında SSI RPG'lerinin cirit attığı dönem, diğeri ise Feargus Urquhart'ın 1996 yılında, memleketi İskoçya'daki Black Isle bölgesinden esinlenerek isimlendirdiği Black Isle Studios tarafından öncülük edilen dönem...
1
Black Isle, söz konusu RPG oyunları olduğunda Interplay ve Bioware ile sıkça dirsek temasında olduğundan bu üç firmanın paslaştığı oyunların aslında kimin tarafından yapıldığı konusunda ciddi kafa karışıklıkları mevcut. Örneğin Fallout 1 çoğu zaman Black Isle Studios'a ithaf edilse de aslen Interplay tarafından geliştirilmiş bir oyundu. Öte yandan Baldur's Gate 1 ve onun ek pakedi Tales of the Sword Coast, Baldur's Gate II: Shadows of Amn ve eklentisi Throne of Bhaal aslen BioWare tarafından geliştirilmiş oyunlar olsa da dağıtımları Black Isle tarafından yapılmıştı.
2
Black Isle Studios'un kendi ayakları üzerinde durarak yaptığı ilk oyun Fallout 2'ydi. Fallout'un oyun motorunu neredeyse birebir alarak üzerine çok daha geniş bir oyun dünyası ve daha açık uçlu bir hikâye ekleyen Fallout 2, 80 sene sonrasında geçtiği Fallout 1'in mirasını yaşatma konusunda oldukça başarılı bir oyundu.
3
1999 yılında çıkardıkları Planescape: Torment, ben de dahil birçok oyuncu tarafından hala hem Black Isle'ın, hem de oyun dünyasının en başarılı işlerinden biri olarak kabul edilmekte. Diyalog ve hikâye ağırlıklı bir oyun olan Planescape: Torment'ta hafızasını kaybetmiş, ölümsüz bir karakter olarak kendi geçmişimizin üzerindeki gizem perdesini kaldırmaya uğraşıyorduk. Standart dövüş ağırlıklı RPG oyunları yerine uzun diyalog ağaçlarıyla alışık olduğumuzdan farklı bir deneyim sunan Planescape: Torment, aynı zamanda Black Isle Studios'un önde gelen isimlerinden olan Chris Avellone'un dehasının da tavan yaptığı oyundu.
4
Planescape: Torment'in ardından tam anlamıyla bir "Infinity Engine" furyası patlak verdi. BioWare tarafından "Battleground Infinity" kod adlı bir RTS oyununda kullanılmak üzere hazırlanan ve ilk defa Baldur's Gate 1'de görücüye çıkan Infinity Engine, bundan sonraki yıllarda Black Isle Studios'un sıkça başvuracağı bir oyun motoru olacaktı. Black Isle'ın Infinity Engine kullanan ilk oyunu da az önce bahsettiğimiz Planescape: Torment'ti.
5
2000 ve 2001'de Infinity Engine ve Black Isle evliliğinden Icewind Dale doğmuş oldu. Baldur's Gate ve Planescape: Torment'in aksine çok daha fazla aksiyon içeren oyun, kuzeyde Buzyeli Vadisi'nin soğuk yamaçlarında geçiyordu. Icewind Dale'in çıkışından bir sonraki yıl Heart of Winter ek paketiyle macerayı genişleten Black Isle, yine aynı yıl içerisinde Trials of the Luremaster eklentisiyle tekrar karşımıza çıktı.
6
2002 yılında çıkan Icewind Dale II, artık yaşını göstermeye başlamış olan Infinity Engine'i son gördüğümüz oyun oldu. Kural sistemi olarak AD&D 2nd Edition'dan D&D 3rd Edition'a terfi eden Icewind Dale II, öncekinden çok daha epik ve sürükleyici bir macera yaşatarak hayranlarının kalbinde kendine sağlam bir yer edinmeyi de başardı.
7
2003 yılında Reflexive Entertainment tarafından yapılan Lionheart: Legacy of the Crusader, Black Isle Studios'un dağıtımcılığını yaptığı son oyun oldu. Fallout serilerinde gördüğümüz SPECIAL sistemini kullanan ve alternatif tarihi büyüyle sarmalayan bir hikâyesi olan Lionheart'ta Cervantes, Shakespeare, Maciavelli ve Leonardo da Vinci gibi tarihi figürlerle karşılaşmak mümkündü. Hiç fena bir oyun olmasa da fazlasıyla bug içermesi nedeniyle ortalama bir oyun muamelesi gördü.
8
Aynı yıl içerisinde geliştirme aşamasında olan iki oyun, Black Isle'ın patron firması olan Interplay'in müdahelesi sonucu iptal edildi. Bu projelerden ilki olan Baldur's Gate III: The Black Hound, BioWare'in Neverwinter Nights için geliştirdiği Aurora Engine'i ve 3rd Edition kurallarını kullanacaktı. Hikâye olarak Icewind Dale II'yle bağları olması planlanan The Black Hound, oynanış olarak Baldur's Gate serisini örnek alacaktı.
9
"Van Buren" kod adlı ikinci projenin ise hayranların dört gözle yolunu gözlediği Fallout 3 olduğu ortaya çıktı. Baldur's Gate III: The Black Hound'un iptalinin ardından bütün takım tamamen Van Buren'e aktarıldı. Neredeyse tamamlanmak üzere olan Van Buren projesi, Interplay'in konsol departmanlarına yüklenmeye karar vermesiyle iptal edilmiş oldu ve proje üzerinde çalışan takımlar Fallout: Brotherhood of Steel 2 ve Baldur's Gate: Dark Alliance II'ye aktarıldı.
10
Asıl seriyle alakası olmayan bir hack & slash oyunu olan Baldur's Gate: Dark Alliance II, Xbox ve Playstation 2'ye özel olarak çıktı ve Brotherhood of Steel 2'nin iptaliyle birlikte Black Isle Studios imzasıyla çıkan (şimdilik) son oyun oldu. Interplay'in finansal sorunlar gittikçe daha da içinden çıkılmaz hale gelince yapım aşamasında olan başka oyunlar da iptal edilmeye başlandı: Baldur's Gate: Dark Alliance III, Stonekeeper 2: Godmaker, Torn... Ve bütün bu iptaller, Black Isle'ın fişinin çekilmesine sebep oldu. 2003 yılında kepenk indirmek zorunda kalan firma, arkasında gözü yaşlı bir hayran kitlesi bıraktı...
11
Toplam 9 yıl süren bir sessizliğin ardından 22 Ağustos 2012'de internete düşen bir slogan bomba etkisi yarattı: "Black Isle is back!" (Black Isle geri döndü) Oyuncuları olduğu kadar eski Black Isle çalışanlarını da şaşırtan bu haber üzerine Chris Avellone (Obsidian Entertainment) ve Brian Fargo (inXile Entertainment) kendilerinin bu dirilişle herhangi bir alakalarının olmadığını açıkladılar. Çok geçmeden orijinal takım üyelerinden sadece iki tanesinin yeni Black Isle'a dahil olduğu ortaya çıktı: Mark O'Green ve Chris Taylor. Kickstarter benzeri bir platform olan InvestedIn desteğiyle Project V13 adı altında Fallout Online'ı geliştirmekte olan Black Isle Studios, Interplay'in Bethesda'yla giriştiği çetin bir telif hakkı savaşından sonra projeyi iptal etmek zorunda kaldı. Şu anda ne üzerine çalıştıklarını bilmiyoruz, ama bizim kalbimizdeki Black Isle inXile ve Obsidian'da yaşamaya devam edecek gibi gözüküyor...