1/3

Chalenge ProMode

Ant Köksal 3.06.2010 - 12:31
Q3, UT, Half-Life.. Bunlar modifiye edilebilen ve bu kadar tutulmasının en büyük nedeni de bu olan oyunlar.
Oyuncular bunlar için kendi kurallarını yarattıkları modlar yapıyorlar, kendi hayal güçlerini yansıtan mapler üretiyorlar.. Ülkemizde neredeyse tek bilinen mod Counter-Strike olmasına rağmen, artık bu durumu değiştirmenin vakti geldi. Bundan sonra en popüler mod ve map'lerin incelemelerini ve yapımcısıyla yaptığımız röportajı, bu köşede okuyabilirsiniz. Eğer kendi yaptığınız bir mod/map varsa, bizi bilgilendirin, sizi de tanıtalım..

İlk "konuğumuz" CPM.. CPM (Challenge Pro Mode) nedense sadece hardcore oyuncular tarafından bilinen bir Quake 3 modu. Yapım amacı da zaten buydu, turnuvalarda resmi olarak kullanılacak bir mod olması yani.. Fakat bilinmeyişinin asıl nedeni, bir süre boyunca CPM'e karşı Quake camiasında sürdürülen "tavır alma" hali. Uzun zamandır CPM büyük ve bilinen Quake sitelerinde yer alamıyordu, sadece kendi sitesinden indirilebiliyordu ve doğal olarak sınırlı bir kitle tarafından tanınmaktaydı, özellikle de profesyonel oyuncular tarafından.. Bu "tavır alma" halinin nedenlerinden biri, CPM'in "profesyonel oyuncular için" hazırlandığının açıkça söylenmesiydi. Bu pek çok sitenin CPM'e tavır almasına ve "yokmuş gibi" davranmasına neden oldu. Ancak son zamanlarda bu tavırlar azalmaya başladı ve CPM de her yerde görülebiliyor artık..

CPM, Temel olarak Quake1 oynanışının Q3'e taşındığı bir mod. Q3 ilk çıktığında silah değiştirme süresi, silah zararı, hareketlerin sınırlanışı (özellikle karakterinizi havadayken kontrol edebilmeniz bakımından) gibi pek çok özelliği yüzünden eski hardcore oyuncularının eleştirisine uğramıştı. Nitekim John Cormack de bu tepkilerin farkındaydı ve bir röportajda kendisine "sadece profesyonel oyunculara hitap eden bir Q3 olabilir mi?" diye sorulduğunda, "Teoride bu mümkün olabilir ama pratikte herkese hitap etmeyecektir. Etseydi o zaman bir official "pro mode" söz konusu olabilirdi." cevabını vermişti. İşte bu sözler bir grup profesyonel oyuncunun dikkatini çekti ve oturup "profesyonel kuralların geçerli olacağı" bir mod tasarlamaya başladılar. Silah değiştirme süresi sıfıra indirildi, hareket fizikleri değiştirildi ve oyuncuya kesin bir kontrol verildi. Örneğin Q1'deki özelliklerden biri, bir hareketi belli bir şekilde yaparsanız belli bir sonucu almanızın kesin olmasıydı. Çok basit bir örnek olarak, sıçradığınız zaman nereye ineceğinizi rahatlıkla tahmin edebilmenizi verebiliriz. Q3'te bu özellik hemen hemen kalmamıştı. Belki oyun daha gerçekçi olmuştu ama.. zevkli değildi! En azından bazı profesyoneller için böyleydi. 150'nin üzerinde değişiklik yapıldı. Backpack'ler geri döndü, yani öldüğünüz zaman o an taşıdığınız bütün silahlar ve cephane, bir başkası tarafından alınabiliyordu. Neticede, CPM ortaya çıktı. "objektif anlatımı" bir kenara bırakırsak, şahsen bana Q3 oynamayı bıraktıran bir mod. Q3'ü öylesine değiştirmiş ki, artık Q3 değil CPM oynuyorum! Multiplayer için geliştirilmesine rağmen, singleplayer'da bile çok eğlenceli.. Q3'ü seviyorsanız, muhakkak denemelisiniz.
CPM'in resmi sitesi şu: ProMode CPM'in son versiyonunu (yaklaşık 2 MB) bu adresten indirebilirsiniz. Kurulumu son derece kolay, Q3 klasörünün içine açıyor ve sonra Q3'ü çalıştırıp ana menüden "mods" seçeneğini seçiyorsunuz. Buradan CPM seçeneğine tıklayıp "Load" dediniz mi bitiyor.. Direk masaüstüne kısayol da atabilirsiniz, bunun için Q3'ün kısayoluna sağ tıklayıp "özellikler"i seçin ve "hedef" kısmına şu satırları ekleyin: "+set fs_game cpma". Artık kısayolunuz da var.. Ne duruyorsunuz, oynayın! Ama önce CPM ekibinden Michael Billings ile yaptığımız röportajı okuyun.. Son bir not: Bir dahaki inceleme ve röportajın "konuğu" CS'ye rakip olarak gösterilen Global Operations olacak. İncelenmesini istediğiniz bir mod/map varsa bana bildirin.

AK: Bize CPM ekibinden biraz bahseder misiniz? Kaç kişiden oluşuyor, ne zaman ve ne amaç için kuruldu?
MB: CPM fikri ilk kez Kasım 99'da, John Cormack'le yapılan bir röportajda sorulan bir soru üzerine doğdu. Soru Q3'ün sadece profesyonel oyunculara hitap eden bir versiyonunun çıkıp çıkmayacağına ilişkindi. Cormack bunun güzel bir fikir olduğunu, ama bunu yapacak olanın id software olmayacağını söylemişti. 2000'in başlarında, Hoony kendi "promode"unu yapmaya karar verdi ve CPM takımını oluşturmaya başladı. Takım kurulduğu günden beri pek çok değişikliğe uğradı ama ana fikri hiç değişmedi: Dünyanın dört bir tarafındaki profesyonel ve farklı altyapıya (Quake, QuakeWorld, Quake 2, Quake 3 ve hatta Unreal Tournament) sahip en iyi fps oyuncularını bir araya getirerek "kuralları" belirlemek. Onların tavsiyeleri doğrultusunda çalışacak bir de geliştirme takımı kurduk. ArQon aramıza bir sene kadar sonra katıldı ve multiarena desteği, OSP uyumluluğu gibi pek çok konuda yardım etti.