1/2

Oyunlardaki "Frame rate" ya da "Saniyelik Görüntü Sayısı" nedir?

Emre Günen 26.05.2015 - 11:40
Peki, bu sayı hayati derecede önemli mi?
Son dönemlerde oyun dünyasının en çok konuştuğu konularda biri 'Frame rate', yani 'Saniyelik Görüntü Sayısı' oldu çıktı. Hemen her yeni duyurulan oyunun ilk bakılan özelliği olduğu gibi, gerek PC'lerde gerekse oyun konsollarında en önemli performans kriteri olarak belirlendi. Peki, nedir bu ekran yenileme sıklığı? Nasıl oldu da bu özellik bu kadar önemli hale geldi?

60 FPS'den aşağısına kılımı kımıldatmam


Aslında uzun yıllardır konuşulan bir konudur FPS hızları. Özellikle oyun turnuvalarında yüksek FPS elde etmenin maçları kazanmak için kilit nokta olduğu söylenir. Bazı oyuncular 30 FPS'nin altına düşmesi durumunda oyun oynamayı reddeder. Günümüz oyun dünyasında ise resmen gövde gösterisi halini alan, optimizasyon ve performans kriteri şekline bürünen bu veri, "60 FPS kral", "30 FPS çöp" haline dönüşüverdi.

Kısıtlı donanım içeriği ile belli bir standart oluşturmaya çalışan konsol dünyası, bugüne kadar 30 FPS'yi yeterli olarak görmüştü. "İnsan gözü 25 FPS'den fazlasını göremez!" şeklindeki yaygın bilinen hatadan faydalanıp, 30 FPS'nin üstüne çıkmak yerine görselliği biraz daha yukarıya çekmeye çalışırlardı konsol oyun yapımcıları.

Oyunlardaki "Frame rate" ya da "Saniyelik Görüntü Sayısı" nedir?
Yukarıdaki örnek ile üç farklı FPS oranını ve bu oranlar arasındaki farkı gözlemleyebilirsiniz.
Özellikle PC oyun donanımlarının alıp başını gitmesi ve oyunlarda bol keseden FPS sunması, 30 FPS'nin üzerine çıkınca bariz biçimde akıcı görüntülerin oluştuğunu ve görsel yönden çok daha etkileyici bir hal aldığını da ispatlamış oldu. Hal böyle olunca 30 FPS üstü görüntüler gittikçe yaygınlaştı ve 60 FPS şeklinde bir standart ortaya çıktı.

120 Hz monitörü olmayana kız vermezler

Şurası bir gerçek ki 60 FPS seviyesinde oyun oynamaya başlayan biri, aynı oyunu 30 FPS'de oynamak istemeyecektir. Sunulan akıcılığın cazibesine kısa yoldan kapılmak son derece olası. Ancak 60 FPS'nin üstüne çıktığımız anda ise işin farklı bir yüzü ortaya çıkıyor. O da monitörlerin kendi yenileme sıklığı...

Burada iki farklı tekniği açıklamak lazım. Oyunlar konusunda bahsettiğimiz FPS, ekran kartının monitöre saniye başında gönderdiği ekran sayısıdır. Monitörlerde bahsettiğimiz 'Hz' miktarı ise, monitörün saniyede başına yenileme sıklığıdır. Haliyle, 60Hz monitörü olan bir kişi, ekran kartı ne kadar yüksek miktarda FPS elde etse de 60 FPS'den ötesini gözlemleyemeyecek, fazladan gönderilen görüntüler monitörün yenileme sıklığının yetmemesinden ötürü yok olup gidecektir.

İşte tam bu noktada önemli bir hamle ortaya çıkıyor: 120Hz destekli monitör alma mecburiyeti...

Eğer tam bir yüksek FPS düşkünüyseniz ve 60 FPS'nin üzerine çıkan "cengaver" bir sisteme sahipseniz, 60Hz monitör kullanmanız el freni çekik vaziyette otomobil kullanmaya benzeyecektir. Ne zaman ki 120Hz monitöre geçeceksiniz, işte o zaman freni aşağı indirip son sürat yola çıkacaksınız demektir.

Yukarıdaki görüntü ile 20'den 120'ye kadar olan FPS farkları sergileniyor. Birçoğumuzun 60Hz monitör kullandığını varsayarsak, 60 ile 120 FPS arasındaki farkı da göremeyeceğimiz anlamına geliyor. Eğer monitörünüz 120Hz ve yukarısını destekliyorsa, 60 ve 120 FPS arasındaki akıcılık farkını hissedeceksiniz.