Üye Girişi
Beni Hatırla
Üye ol! Şifremi unuttum!
  Haber   Oyun Galerileri   e-Spor   Teknoloji   Sinema/TV   Forum
 
   
Youtube içeriği buraya gelecek, dertler bitecek.
   
Google+ içeriği buraya gelecek, dertler bitecek.
 
 
Youtube içeriği buraya gelecek, dertler bitecek.
 
Google+ içeriği buraya gelecek, dertler bitecek.
blog

Merlin'in Kazanı > Blog > Sanal Gerçeklik

Sanal Gerçeklik: Devrim mi, geçiş dönemi mi, yoksa boş bir çaba mı? - Blog

Kafalarda sorular: Alsak mı, almasak mı?

Hürcan Köse - 25.02.2017 10:26
Hürcan Köse - 23.02.2017 16:50
Oyun sektörü özellikle şu son birkaç yıldır çok büyük oranda, hiç beklemediğimiz bir şekilde gelişmeye başladı. Var olan bu fiziksel ve mental gelişim, hem oyuncuların hayalini bile kuramadığı birbirinden değişik projeleri tecrübe etmesini, hem de başka sektörlerde bulunan dev firmaların oyun sektörü ile ilgilenmeye başlamasını sağlıyor. Bugün konumuz Virtual Reality (VR), yani Türkçe adı ile, Sanal Gerçeklik. Herkesin kafasındaki ortak soruya, bu teknolojinin tutum tutmayacağına değineceğim.

Öncelikle Sanal Gerçeklik hakkında yeterli bilgiye sahip olmadığınızı düşünüyorsanız, ufak bir araştırma ile gereken tüm bilgileri kolaylıkla kazanabileceğinizi söyleyebilirim. Herkesin, her dilin konuşmakta olduğu Sanal Gerçeklik artık erişilmesi o kadar da zor bir şey olmadığı için insanların bu konu hakkındaki bilgileri de bir hayli fazla. Ülkemizde de gerçekleştirilen çeşitli etkinliklerde oyuncuların deneme fırsatını yakaladığı Sanal Gerçeklik teknolojisi, gerçekten büyük bir beğeni kazandı.



Sanal Gerçeklik teknolojisi aslında ilk olarak TIME dergisinin Oculus Rift için yaptığı çalışma ile bu kadar tanındı. Amanın, nasıl kötü, nasıl özensiz bir photoshop çalışması yapmışlardı o dergi kapağı için! Koskoca TIME dergisinin kapağına bak. İnsanı sanal gerçekliğe çekeceğine, daha da uzaklaştırıyordu. Neyse ki içerik olarak kapağı gibi kötü değildi ve insanların sanal gerçeklik hakkında çok kısa sürede çok fazla bilgi edinmesini sağlayıp bu teknolojiyi daha büyük topluluklara yaydı.

Sanal gerçeklik teknolojisi belki başka ilgi alanları için de geliştirilmiş olabilir, ancak asıl odağının oyun dünyası olduğu kesin. Sonuçta sanal gerçekliği kullanarak bir konsere veya bir tatile bile gidebiliyorsunuz. Fakat bunlar öyle her gün yapmak isteyeceğiniz şeyler olmayabilir. Bir yerden sonra potansiyelini kaybedecek ve ilgi çekici olmayacak. Asıl potansiyel oyunlarda.



Sanal gerçeklik teknolojisi ortaya çıkıp şekillenmeye başladıkça bu teknolojinin cevherini fark eden markalar da hızlı bir şekilde işin içine dahil olmaya başladı. Samsung, Sony ve HTC gibi çok büyük markalar şu anda ilgilerinin büyük bir kısmını sanal gerçekliğe doğrultmuş durumda. Hatta bazı büyük oyun firmaları bu markalarla anlaşarak çeşitli oyunları yalnızca belirli markalara özel olarak çıkarmaya başladı. Örneğin Resident Evil 7, PlayStation VR'ın potansiyelini şu anda en iyi şekilde kullanan oyun olarak gerçekten büyük bir başarı kazandı. Capcom'un oyunu ilk bir sene boyunca yalnızca PlayStation VR'a özel olarak oynanabilir durumda. Diğer VR cihazlarına sahip olan kişilerin bir sene beklemesi gerekiyor.

Peki oyunlar bu cihazların potansiyelini ne derece kullanabiliyor, hiç düşündünüz mü? Ya da aslında bunları konuşmak için henüz çok mu erken? Hatırlarsanız bundan birkaç sene önce de hareket algılama veya Microsoft'un Kinect teknolojisi gibi deneysel cihazlar da revaçtaydı. Ancak çok kısa bir süre sonra herkes bu cihazların aslında bir hevesten öteye gidemediğini ve çok da çekici olmadığını anladı. Sonuç olarak Kinect ve diğer hareket algılama teknolojileri oyun tarihinin tozlu sayfalarında kayboldu. Daha sonra Sixaxis gibi teknolojilerle hareket algılama daha oturaklı bir şekilde işlense de Kinect tekrar tutunamadı.



Doğrusu ben de dahil oyun sektörünün neredeyse yarısı Sanal Gerçeklik teknolojisinin de sonuç olarak Kinect gibi bir köşeye atılacağından korkuyor. Ama bu kez işler biraz daha farklı boyutlara ulaşabilir. Neden mi? Çünkü bu kez meydanda çok büyük markalar bulunuyor ve oyun geliştirme teknolojileri de artık eskisine göre çok daha güçlü durumda. Yapımcılar akıl almaz grafikleri birçok sisteme uyarlayarak optimize edebiliyor.

yorumlar (63)
MK Okuru
 
 
 
MK Okuru, 31.03.2017 15:08 (0)
Milyonlarca insan CS:GO oynarken siz neyin VR teknolojisinden bahsediyorsunuz. Önemli olan müşteriyi güzel yerinden yakalamak.
MK Okuru, 27.02.2017 12:05 (0)
Açıkcası VR incelemenizi pek beğenmedim ben oyun fuarında Driveclub VR sonucu VR aldım.. Driveclub gayet eğlenceli..
Ha Untildawnda güzel move la oynuyorum gayet eğlenceli..
Beklediğim Ace combat var VR olarak şuanlık Gran Turismo Sport ta VR olarak geliyor :D VR çok zevkli bence..
Seviye: 0
tiridi, 27.02.2017 10:02 (0)
Yaklaşık 6 aydır HTC Vive kullanıyorum. Farklı yaş, kültürden bir sürü insana test ettirdim, kullandırdım. Gerek uygulamalar gerekse oyunlar konusunda herkes çok memnun kaldı ve eğlendi. Hayatında bilgisayar oyunu oynamayan insanlar oyunu bırakmak istemedi.

VR için sadece oyun açısından bakmak büyük hata. Vr oldukça geniş bir kullanım alanına sahip (eğitim, sağlık, askeriye, mimari vs.) Bu sebeple bu teknoloji hızla büyümeye devam edecek. Pazara büyük markaların girme sebebi de bu; potansiyel çok çok yüksek. Şu anki ürünlerin eksikleri çok olsa da sonraki versiyonlarla çok harika deneyimler bizleri bekliyor olacak. Programcı arkadaşların aciliyetli olarak bu alanı dikkate almalarını tavsiye ederim. İşin ayrıca development tarafındayım. Vr üzerine oyun hazırlığındayız. Tamam Türkiye açısından pazar yok ama global dünyada bu çok da dert değil. Hem hızla piyasada VR kafelerin yaygınlaşacağını düşünüyorum.

Eksileri: Sistem çok pahalıya geliyor. Son kullanıcı pazarı oldukça dar. Ancak bu hızla büyüyecektir. Bazı uygulamalar motion sickness denen rahatsızlığa sebep olabiliyor (Hassas olan kişi oynamaz olur biter). Kaliteli oyun sayısı oldukça az. Başlığın ağırlığı olduğu için çok uzun süreli kullanımlar biraz zorlayabiliyor. Bazı oyunlarda gerçek keyif için mümkün olduğu kadar geniş bir alan şart.

Artıları: Bambaşka bir dünyanın kapıları bizlere açılıyor, bunu kullanmadan anlamak mümkün değil. Grup olarak eğlenmek isteyenler için çok eğlenceli, hele büyük ekrana verirseniz görüntüyü, yandan seyredenlerle beraber keyfi büyük. Fiziksel olarak hareketlilik istediği için sağlık açısından çok faydalı. Hele uzun süreli bilgisayar başında oturan insanlar için günlük 15 dk vr oynamak (şöyle bol fiziksel aktivite gerektirenlerden) müthiş faydalı. Kol, kulunç, boyun ağrılarınızdan kurtulabilirsiniz :) Tecrübeyle sabittir.

Videolarda göründüğü üzere kablo karmaşası biraz can sıksa da kullanıma alıştıktan sonra farketmiyorsunuz bile. Hiç kullanmamış arkadaşlara teleport ile ilerlemek zormuş gibi gelebilir. Emin olun oynadıkça görüyorsunuzki bu engel değil birçok zaman oynanış keyfinizi artırıyor. Sadece biraz alışma meselesi. Arizona sunshine oyununu HTC vive ile oturup bir oynayın, fps keyfinin ve aksiyonun tavan yaptığını göreceksiniz. Zamanla kalite oyunlar arttıkça vr'ın ne kadar vazgeçilmez olduğunu hep beraber göreceğiz.
MK Okuru, 25.02.2017 17:10 (0)
MK Okuru, 28.02.2017 12:59 (0)
Donanımlar ve oyunlar VR'ın kalitesi yaraşır bir şekilde gelişiyor. Bakın VR olmasaydı PS4 Pro olmazdı doğrudan PS4 ve XboxOne çıkışından 5-6 yıl sonra yeni konsol çıkarırlar. Ömrümde yeni VR kullanmadım, nasıldır bilmiyorum fakat bu gelişme piyasayıda domine ettiği bir gerçek.


Merlin'in Kazanı, Radore'de barındırılmaktadır.


YASAL UYARI!: Sitemizde yayınlanan yorum yazıları veya makale/metinlerin tüm hakları Merlin'in Kazanı'na aittir. Kaynak gösterilse dahi hiçbir içerik önceden özel izin alınmadan kullanılamaz. Bu makale/metin veya yazılar sadece Merlin'in Kazanı tarafından sağlanan RSS verileri kullanılarak iletilebilir ve/veya bunlardan alıntı yapılabilir.