Çıkan haberleri takip ediyorsanız o zaman Elder Scrolls serisinin beşinci oyunu olan Skyrim'de tonlarca şeyin olduğunu bilirsiniz. Ejderhalar, kütüphaneler, Dark Brotherhood, bar kavgaları, evlilik ve romantik ilişkiler, Dark Brotherhood (tekrardan)...
Oyunda 130'un üzerinde ejderha var. Dolayısı ile kasım ayında o kadar da uyku heveslisi olarak girmeyin deriz. Evet, Skyrim gerçekten çok güzel bir oyun olacak gibi duruyor. Bekleyenleri heyecanlandırıyor ve sabırsızlandırıyor. İçi dopdolu bir oyun.
Fakat bu dopdolu oyunun bile eksikleri bulunuyor. Bethesda'nın QuakeCon'da oyundaki tüm özellikleri açıklamasını beklerken geliştiriciler daha önceki yaptığı açıklamalarda oyundaki mekanikten detaylı olarak zaten bahsetmişlerdi.
Şimdi sözü fazla uzatmadan galerimizin konusuna geçiş yapacak olursak, burada sizlere Skyrim'de görmeyeceğimiz veya görmeyi beklemediğimiz 20 şeyden bahsedeceğiz. Bu eksiklerin bazıları birer lütufken diğerleri "Niye yok yaa!" diye sızlanma sebebimiz.
Yorumlarınızı ve elbetteki sizin aklınızdaki eskileri de bekliyoruz.
1- Ejderha sürmece
Şimdi biz oyunda Dragonborn yani Ejderdoğan soyundan geliyoruz. O zaman bizim diğer insanlardan biraz farklı olmamız gerekmez mi? Evet, Dragonshout gibi "farklı" yeteneklerimiz mevcut ancak oyunda 100'ün üstünde ejderha var. Bunlardan birisine binsek olmaz mıydı?
12- O lanet konuşma diski
Pekala, bu bir eksiklik ancak kötü bir eksiklik değil. Oblivion'daki o ikna sistemi hakkında ne düşünüyorsunuz bilmiyorum ancak bence çok saçma bir sistemdi, en azından son seçenek olabilecek bir sistemdi. Bu güne kadar binlerce RPG oyunu oynadık ve farklı ikna sistemleri gördük öyle değil mi? Neyse ki Skyrim'de o lanet disk sistemi olmayacak.
23- Ayrı zırh parçaları
Önceki oyunlarda zırhları ayrı ayrı kullanıyor olsak da Skyrim'de daha all-in-one mantığı ile yaklaşacağız bu konuya. Dolayısı ile artık üst seviye ve alt seviye zırhları karıştıramayacaksınızç Ancak merak etmeyin kasklar, botlar ve diğer aksesuarlar halen bu yeni kuralın dışında.
34- Sınıf seçimi
Skyrim'in eski Elder Scrolls oyunlarına göre en çok yas tutulacak özelliği. Genellikle oyuncuların karakter yaratma aşamasında saatler harcayıp daha sonra beğenmeyip yeniden başlamalarını önelemek amacıyla sınıf sistemi kaldırıldı. Bunu yerine artık sınıfınızı, oynarken belirleyeceksiniz. Büyülerle haşır neşir olursanız o zaman siz bir büyücü olacaksınız. Kısacası artık ne olduğunuzu listeden seçmek yerine, oyunu oynayarak oluşturacaksınız. İnşallah güzel birşey olur.
45- Mızraklar
Zaten kimsenin ümidi yoktu. Oblivion'da da görmedik, Skyrim'de de göremeyeceğiz. Anlaşılan o ki ejderhaları kılıçla da etkili bir şekilde öldürebiliyoruz. Todd Howard'a binlerce defa soruldu ve cevap hep benzer mantıkta oldu: “Bunu yapmak için dövüş sisteminde köklü değişiklikler yapamamız gerek.” Bir sopa bu kadar çetrefilli olmamalı, ama neyse.
56- Ejderhaya dönüşüme
Tamam, oyunda ejderha süremeyeceğiz. Ama en azından bir büyümüz olsaydı da bari ejderha formunu alabilseydik. Bahsettiğimiz çok güçlü, yakıp yıkan, en zor savaşları bile çerez gibi yememizi sağlayacak bir ejderha değil maksat hem uçabilmek hem de ejderhaya dönüşebiliyor olmak. Tekrardan hatırlatalım biz Ejderdoğanız.
67- Havaya yükselme
Burada bahsettiğimiz bir nevi büyüsel bir şekilde uçma eylemi. Eğer böyle bir özellik olsaydı, mesela "Feather" tarzında bir büyü gibi, o zaman zorlu koşulları geçmek daha kolay olurdu. En azından bu büyüyü öğrenmek ve yapabilmek için bize uğraş çıkardı. Ama sanırım o zaman bu ejderhalara haksızlık olurdur değil mi? İstediğimiz şey bizi fezaya çıkartacak bir büyü değil, yerden birkaç metre yükselelim yeter.
78- Müttefiklerin skill/perk yönetimi
Oyunda NPC'ler ile dolaşma imkanımız olacak lakin onları kontrol etme ve geliştirme imkanımız olmayacak. Üstelik bu kişi eşiniz dahi olsa. Belli ki burada mantık "Benim olan benim, senin olan senindir" tarzında birşey.
89- Irklar arası kilit farklar
Oynanabilir ırklar arasındaki ayrılıklar Skyrim'de biraz daha yumuşatılmış. Artık soyunuzun nereden geldiğini seçmek sizin meksimum hızınızı veya dayanıklılığınızı etkilemiyor. Nitekim ırkların ırkalrın hala kendilerine has yetenekleri mevcut ve başlangıç özelliklerindeki (attributes) dağılım da ırka göre değişiyor. Misal orklarda Berserk özelliği mevcutken Khajiit karanlıkta görme yeteneğine sahip.
910- Oyunu kolayca bitirmek
Eğer Oblivion'da ne yaptığınızı bilirseniz oyunu bir saatten az bir sürede bitirebilirdiniz. Çok şükür Skyrim'de bu tarz bir problem yok.
1011- Tamamen yıkılabilir çevre
Geçtiğimiz gün içerisinde yayımladığımız bir haberde bu özellikten bahsetmiştik. Todd Howard oyunda yıkılabilir çevre olacağından ancak bunun kısıtlı sayıda olacağından bashetmişti. Bu iyi mi kötü mü tam karar veremedik. Misal bir ejderhanın saldırısına uğradık ve kaçmaya başladık, yakınlarda ufak bir köye ulaştık ve tabiki yanımızda ejderhayı da getirdik. O küçük kertenkele de bize olan ilgisini kaybedip bir anda bu saman çatılı evlere yöneldi. Hem biz ejderhadan kurtulduk hem de oyunlarda rastlamadığımız türden bir manzara ile karşılaştık. Nasıl olurdu sizce? Üstelik bunların hepsi rastlantısal oluyor. Oyunda elbetteki yıkımlar olacak, sonuçta ejderhalarla savaşta bunun olmaması çok abes kaçar. Ancak bu yıkımın zırt pırt olacağını da sanmayın.
1112- Karma ölçüm aleti
Bu özelliğin kalktığını da geçtiğimiz gün aynı haberde vermiştik. Artık ne kadar iyi ne kadar kötü olduğumuzu gösteren bir rakam bulunmuyor. Bütün bildiğimiz oyuncularla karşılaşan NPC'ler sizin toplam şöhretinizi hesaba katarken bunun yanında yerel faktörleri de göz ardı etmeyecek. Misal belli görevleri yaparken takındığınız tutum gibi.
1213- Hardcore modu
New Vegas'ı hiçbir zaman normal modda oynamadım. İlk açtığımda direk Hardcore modunu seçtim ve ondan sorna da bu alışkanlık bir daha değişmedi. Fallout serisi ile başlamış olsa da bu mod özelliğinin oyunla değil firmayla bağdaşmasını isterim. Dolayısı ile artık her yeni çıkacak olan Bethesda RPG'sinde "Acaba Hardcore modu olacak mı?" sorusunu sormak zorunda kalırız. Üstelik Skyrim'in koşullarını göz önüne alırsanız Hardcore mod New Vegas'taki gibi bizi çok zorlamayabilir. Sonuçta burada radyasyon yok. Ancak acıkıp susamak güzel olurdu.
1314- Co-Op
Tamam, tamam bunu olmasını zaten beklemiyorduk ancak hani hep bir küçük umut olur ya. Üstelik son zamanlardaki oyunlarda artık neredeyse multiden daha çok co-op'a önem verilince Bethesda'nın da bunu düşünmüş olabileceği aklımıza geldi. Umarız bundan sonraki oyunda kendisini görebiliriz. NPC'ler güzel ancak yapay olmayan bir zeka ile maceraya atılmak ayrı bir duygu.
1415- Dinamik düşman seviyelendirme
Bu özelliğin ortadan kalktığına üzülen var mı? Yok değil mi. Günlerce oynayıp 40'lı 50'li seviyelere gelip halen bir balıkla veya çiftçi ile ölümüne mücadeleye girmek... Neyse Bethesda, bu konuda iyi iş çıkardın.
1516 - Cüceler
Oyunda neye inandığınıza göre değişmesi bir yana Tamriel'in cüceleri ya büyük bir yenilgiye uğratılarak yerin en alt katmanlarına doğru sürüldü veya soyları tamamen ortadan kalktı. Morrowind'de Dwemmer harabelerini gezmiştik. Keşke bu sefer o ırkla yüz yüze gelebilseydik.
1617- Ateşli silahlar
Bethesda'nın Elder Scrolls oyununa ateşli silah koyduğu gün dünyanın yeni bir çağa geçtiği gün olarak tarihe yazılacaktır. Tamam oyunun konseptine çok da yakışan bir özellik değil nitekim bizim de bahsettiğimiz şey elimizde bir altıpatlar ile koşuşturmak da değil. Ancak belki ufak bir top, vs. iyi olabilirdi.
1718 - Agility özelliğini arttırmak için zıplama
İtiraf edin sizlerde bizim gibi bütün Elder Scrolls oyunlarında yürümek yerine koşmayı ve zıplamayı tercih ediyorsunuz. Tabi ata binmediğiniz zamanlarda. Lakin artık oradan oraya ceylan gibi zıplarken bir anda ekranın altında "Agility yeteneğiniz arttı" tarzında bir yazı göremeyeceksiniz.
1819 - Çılgın mekanlar
Shivering Isles'a gittiniz mi bilmiyoruz ancak oradaki mekan tasarımlarının Alice'in katostrofik dünyasına benzediğini söyleyebiliriz. Her ne kadar buna benzer mekanların Skyrim'de de olacağı sözü verilmiş olsa da daha şimdiye kadar böyle birşeyle karşılamadık.
1920 - Alakasız yaratıklardan alakasız eşyalar çıkması
Özellikle kurtlardan çıkan eşyalar ciddi anlamda kafa karıştıran cinstendi. Diş veya deriyi anlarım ancak bir kurdu oldürdüğünüzde içinde çatal kaşık çıkması nasıl bir şeydi yahu? Neyse bunun da atlattık ya çok şükür.