BAKIŞ AŞISI #27 Sanal Gerçeklik!

Emin Çıtak 27.09.2015 - 16:41
Sanal gerçeklik mi saman alevi mi? İşte soru bu!
Teknoloji her zaman ilerlemek zorundadır, yerinde sayması mümkün değildir. İnsanoğlunun      bitmek, tükenmeyen merakı yüzlerce yıl önce hayal bile edilemeyecek şeyleri günümüzün standartları haline getirdi. Eski Mısır'da insanlara "Bir gün internet diye bir şey çıkacak ve tüm insanlar bu sayede aynı düzlemde buluşacak." dediğinizi düşünsenize. Gerçi interneti açıklamadan önce onlara bilgisayarlardan, telefonlardan ve Facebook'tan bahsetmek lazım. Uzun iş.

Söz konusu sanal gerçeklik olduğunda bugüne kadar tonla ürün piyasaya sunuldu. Virtual Boy'lar, SEGA Activator'ler daha neler neler... Onca ürünün başarısız veya sadece bir "deneme" olarak kalmasının başlıca sebebi teknolojiye olan bakış açısından başka bir şey değildi. Uzunca bir süre sanal gerçekliğe hep yanlış tarafından baktıktan sonra, birkaç yıl önce duyurulan Oculus Rift ile her şey değişti.

BAKIŞ AŞISI #27 Sanal Gerçeklik!
Oculus Rift ne ilk sanal gerçeklik cihazıydı, ne de son olacak. Ben Oculus Rift'i daha çok bir kıvılcım olarak nitelendiriyorum. Kıvılcım çakıldı, büyük firmaların odağı haline geldi, Facebook'un satın alma işlemi ve oyun dehası John Carmack'ın projeye dahil olmasıyla işlem tamamlandı.

Diğer firmalarda teknolojinin bu yeni yönünü öyle hızlı benimsediler ki şimdilerde 4-5 tane sanal gerçeklik cihazını bekler durumdayız. Valve'ın HTC ile anlaşıp, HTC Vive'ı üretmesi, Sony'nin PlayStation VR'ı (Project Morpheus) ve Microsoft'un çığır açmayı planlayan HoloLens'i hep bu kıvılcımın çakılmasıyla yeşillenen projeler.

Peki, neden bir anda tüm büyük firmalar sanal gerçeklik için kolları sıvadılar? Geçmişteki sayısız başarısız girişimin ardından neden şimdi? Bunun cevabı çok basit: Zamanı gelmişti. Bundan 15-20 yıl önce ne teknolojik alt yapı, ne de oyun platformları sanal gerçekliği kaldırabilecek durumda değildi. Bu durum biraz da ihtiyaç duyma prensipleriyle açıklanabilir. Demek istediğim; oyun dünyası henüz sanal gerçeklik aşamasına geçecek bir hazırlığın içerisinde değildi. Şimdiyse sanal gerçeklik dediğimiz o ilgi çekici kavram bir ihtiyaç. Çünkü oyunların ve görselliğin çağ atlama zamanı geldi. Oyun dünyasında yapılabilecek birçok şey çoktan denendi ve gereken süreç başarıyla atlatıldı.

"İhtiyaç" kavramı biraz hileli görünse de bu teknolojiye gerçekten ihtiyaç duyuyoruz. Diyorum ya, teknoloji sürekli ilerlemek zorunda, yerinde sayamaz. Oyunlar ve teknoloji tarih boyunca birçok kez bu kapı eşiğine geldi. Önemli olan o eşiği başarılı bir şekilde geçmek. Şimdi insanlar bu teknolojiyi "gereksiz" bulabilirler ama bundan 2-3 sene sonra neyin iyi neyin kötü olacağını öngörmemiz mümkün değil. Daha doğrusu ancak tahmin yapabiliriz ve bizim tahminimiz sanal gerçekliğin oyuncular için son derece önemliği olacağı yönünde.

BAKIŞ AŞISI #27 Sanal Gerçeklik!
Elbette bu teknoloji halen çok hantal. Halen birçok problem ile yüzleşiyor ve kullanım alanları şu an için oldukça sınırlı. Sınırları aşmak bizim işimiz değil, bunu yapması gerekenler cihazların geliştiricileri. Şimdilik 3-5 oyun, geliştirici kit'leri ile sınırlandırılan sanal gerçeklik cihazları erişilebilir, kullanımı kolay teknolojiler olmak zorundalar. PlayStation VR için tanıtlan London Heist bunun açık bir örneği olabilir. Oyunculara "tam bir oyun keyfi" yaşatmayı planlayan proje şu an için en başarılı işlerden biri olarak görünüyor.

Sanal gerçeklik sadece birkaç yıl içinde tüm dünyada popüler olamaz ebette. Bu yüzden firmaların bu noktadan itibaren hep doğru adımlar atması gerekiyor. Çünkü ilk kez tüm teknoloji dünyası ortak bir gaye ile bir araya geldi: Sanal gerçeklik cihazlarını evimizin standart cihazları haline getirmek. İşte tüm sorun burada. Eğer hepimizi o gözlüklerle dolaştırmak istiyorsalar daha çok çalışmaları ve bizi sanal gerçekliğe "tam" hazırlamaları gerekiyor. Eğer rekabet ortamını iyi değerlendirip bunu başarabilirseler,  beş yıl sonra hiçbir şey eskisi gibi olmaz ve yeni oyun çağının kapılarını ardına kadar açarız.
Yorumlar 6
MK Okuru
MK Okuru 26.04.2024 20:38
Kalan Karakter: 300 Gönder
ibrahimAvci
ibrahimAvci 1.10.2015 22:48
Bundan 15-20 yıl önce ne teknolojik alt yapı, ne de oyun platformları sanal gerçekliği kaldırabilecek durumda değildi
alıntı
soru:şimdi teknolojik olarak yeterli olsabile oyun üretici platformları bu teknoloji için yeterlimi elbette hayır ne yazıkkki makinalar hantal ve kullanımı zor bkz mk HTC vive incelemesi oldukça sıkıntılı biz tam anlamıyla sinemalarda bile Reel 3D göremiyoruz sanal gerçeklik en az 20-30 yıla ihtiyacı olan bir teknoloji hali hazırda ps4 x1 ki pc ler çok önde olsalarda yazılım anlamında çok geri olduğunu kabullenmek gerek alet var ama kullanma kılavuzu yok bu yeni teknoloji 360 derecelik bir açı gerektiriyor oyun firmaları bunu yapamaz çok ayrıntı fps değerleri çok yüksek olmalı odaklanma gibi sıkıntılarda cabası çok güzel çok orjinal bir deneyim olurdu ama uzak bir ihtimal
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 29.09.2015 16:25
Bu yazıyı yazan arkadaş benim gibi 80 lerde doğmuş ve hayatı boyunca yukarı bakınca gökyüzü aşağı bakınca ayaklarını görebileceği oyunları hayal etmiş. Yalnız bu konuda temel sorun piyasa değil emin ol, insan vucudunun bu teknolojiye karşı çıkması. Baş ağrısını da çözemediler gitti.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 28.09.2015 16:08
Valla oyun oynamaya başladığım ilk günden beri oyunun içinde yer alma hayalleri kuruyordum. O zamanlar hayaldi, şimdi gerçek olmaya doğru gidiyor. İnsan bir şeyin hayalini kuruyorsa onu eninde sonunda elde ediyor.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 28.09.2015 09:28
Bu aslında iyi bir şey değil. Geçmişi veya Geleceği yaşamak gibi. Anın değerini bilmelisiniz yoksa vakit hızla akıp geçer ve ölüm döşeğinde daha dün gibi hatırlıyorum dersiniz.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 28.09.2015 01:31
Bu haberi yaptığın için öncelikle helal olsun diyorum Emin hocam ikinci olarak da korku videoların süperdi çeksene yine eğlenceli ve güzel oluyordu.Sade editörlük nereye kadar biz seni özellikle korku oynarkende görmek istiyoruz LAYERS OF FEAR ÇIKMIŞ LÜTFEN ŞUNU VİDEO ÇEKERMİSİN.Ben oynadım süper
Kalan Karakter: 300 Gönder
BAKIŞ AŞISI #27 Sanal Gerçeklik!
İlginizi Çekebilir