Blizzard oyun dünyasının en ünlü firmalarından birisi. Warcraft, Diablo, Starcraft gibi efsane serilerin arkasındaki firma, Blizzcon 2018'de duyurduğu Diablo Immortal sonrasında en çok eleştirilen firmalardan birisi olmuştu. Dün oyun dünyasına düşen bir makale ile Blizzard'ın içinde neler olduğunu biraz olsun öğrenmiş olduk.
Kotaku'dan Jason Schreier, dün oyun dünyasında en çok konuşulan makalelerden birine imza attı. Diablo Immortal ile eleştirilerin odağında olan Blizzard ile ilgili olan makale, Activision'ın Blizzard üzerindeki etkilerini açıklıyor. Schreier, bu makaleyi yazmadan önce tam on bir Blizzard çalışanı ile gizlice görüşmüş. Aşağıda okuyacaklarınız, makalenin birer özeti niteliğinde olacak, İngilizce okumak isteyenler için de sayfanın en altına ilgili makalenin linkini bırakacağım.
Activision, 2008 yılında yayıncı Vivendi ile birleşerek Activision Blizzard adını aldı. Geçtiğimiz on yıl boyunca da Blizzard üzerinde büyük bir etkisi olmadı. Blizzard, California'daki kendi yönetim birimi ile Activision'ın dışında yönetildi. Activision'ın sürekli yeni Call of Duty oyunlarını ard arda çıkardığı bir dönemlerde bile, Blizzard çalışanlarına oyun yapmaları için daha çok süre vermekteydi. Bunun dünya üzerindeki en iyi oyunlardan bazılarını yapmalarına olanak sağladığını hepimiz söyleyebiliriz.
2018 yılında ise işler firma içinde biraz değişmiş. Çalışanların söylediğine göre firma içindeki en çok konuşulan konu, harcamaların kısıtlanması ile ilgiliymiş. Bu nedenle Blizzard'ın içerisinde bazı şeylerin değişmeye başladığını söyleyebiliriz.
Bazı şeylerin firma içinde değişmeye başlamadı 2013 yılının sonlarına doğru olmuş. Diablo 3 için geliştirilen ikinci ek paket iptal edilmiş. Reaper of Souls üzerinde çalışan ekip, bu kararla şoka uğramışlar. Henüz yeni ek paket geliştirilmeye başlanmamış fakat ellerindeki bir sonraki projeyi aniden kaybetmişler.
Blizzard'ın ekibe yaptığı açıklama; "Reaper of Souls'u tamamladınız, gerçekten güzel iş çıkardınız. Ancak bize göre Diablo markası için yapılacak en iyi şey, hangi şekilde olursa olsun Diablo 4'e yönelmek." şeklinde olmuş. Geliştirici ekibin bu olaydan sonra yöneticilere karşı güvenleri kalmamış. Çünkü yöneticiler, Diablo 3'ün büyük bir rezalet olduğunu düşünüyormuş.
Diablo 3 çıktığı dönemde gerçekten rezalet bir durumdaydı. Oyunun açılmasını engelleyen hatalar, oyunun zorluğu, sürekli internete bağlı olmanız gerekmesi, gerçek parayla eşya alım satımı yapılabilmesi gibi birçok sebep oyunu mahvetmişti. Ancak geliştirici ekip, zorluk sistemini elder geçirmiş, Reaper of Souls ek paketi ile de başarılı övgüler almıştı. Pekala Blizzard neden ikinci ek paketi iptal etmişti?
Blizzard'ın ikinci paketi iptal etmesinin arkasındaki gerekçe tam olarak bilinmiyormuş, bir açıklama yapılmamış. Ama geliştirici ekibin genel teorisi, Blizzard yönetiminin Reaper of Souls daha çıkmadan önce Diablo 3 için inancını yitirdiği ve onu bir başarısızlık olarak gördüğü. Ekibe göre, Reaper of Souls'un başarısı bile ekibin Diablo 3'te yaptıkları hataların bedeline yetmemiş.
Tüm bunların sonucunda geliştirici ekip, 2014 yılının Mart ayında parçalanmaya başlamış. Bazı geliştiriciler firmadan ayrılmış, bazıları World of Warcraft ve Overwatch gibi farklı projelere kaydırılmış. Bazıları ise Diablo 3'e gelecek güncellemeler üzerinde çalışmaya devam etmiş. Ekiptekiler bu olayı; "Diablo için bir araya gelmiş olan en güçlü geliştirme ekibini, tuzla buz ettiler." sözleriyle açıklıyorlar.
Orijinal ekipten geriye kalan geliştiriciler, Diablo 4'ün nasıl olması gerektiği konusunda fikirler ortaya çıkarmışlar. Reaper of Souls'un yönetmeni Josh Mosqueira, Hades kod adındaki yeni bir proje üzerinde çalışmaya başlamış. Amaç ise seriyi farklı bir yöne götürmekmiş.
Mosqueira ve ekibinin geliştirdiği Hades projesi, çalışanların verdiği bilgiye göre Dark Souls benzeri bir Diablo deneyimi sunmayı amaçlıyormuş. İlk üç oyunda kullanılan izometrik kamera yerini üçüncü kişi bakış açısına bırakacakmış. Bu oyun Blizzard için ilk üç oyundan ayrılmak demekmiş. Hatta Diablo 4 olarak anılmaması konusunda konuşuluyormuş. 2014 ile 2016 yılları arasında geliştirici ekip Diablo 3 için ürettikleri yama ve güncellemeler dışında bu projeye yoğunlaşmışlar. Ancak aynı önce ek paket gibi Hades bir anda iptal edilmiş.
Bunun arkasında birçok neden olduğu söyleniyor. Hades projesine dahil olan iki kişinin açıklamasına göre oyun bir türlü şekillenemiş. Ayrıca 2016 yılının ortalarında Mosqueira, Blizzard'dan ayrılmış. Hades iptal edildiği için mi ayrıldığı, yoksa Mosqueira ayrıldığı için mi projenin iptal edildiği bilinmiyor. Kotaku, konuyla ilgili Mosqueira'ya ulaşmış ancak bir cevap almayı başaramamış.
Ekipte kalan geliştiricilerin bir kısmı Diablo 3 için geliştirilen Rise of the Necromancer içeriğini geliştirmeye başlamışlar. Bir kısmı ise Fenris kod adı ile geliştirilmeye başlanan bir projeye geçmişler.
Fenris kod adlı bu proje, Kotaku'nun kaynaklarına onaylattığı üzere Diablo 4. Geliştirici ekibin 2016 yılından beri geliştirdiği bu oyun hakkında çalışanlar umutlu. Tasarım yönetmeni Luis Barriga'nın oyun için çok büyük amaçları olduğunu söyleyen çalışanlar var.
Fenris projesinde Diablo'yu Diablo yapan karanlık tarzın geri getirilmesi büyük bir önem arz ediyormuş. Özellikle Diablo 3'teki yumuşak çizimlerin ve renk paletinin bu oyunda yer almayacağı belirtiliyor. Bu nedenle Fenris (veya Diablo 4) Diablo 2'ye daha çok benzeyecekmiş.
Fenris'in erken geliştirilme safhasında olduğu ve 2020 yılından önce çıkmayacağı söyleniyor. Ama birçok kararın zaman içinde değişeceği belirtiliyor. Oyunun hangi platformlar için geliştirildiği de bilinmiyor. Kameranın izometrik olarak kalacağı söylenenler arasında olsa da, proje hakkında hiçbir şey şu an için kesin değilmiş.
Fenris için planlanan bir diğer şey ise sosyalleşme olanağının artması. Yapımcılar, Destiny'nin başarısından etkilenmişler. Bu nedenle oyuncuların Destiny veya World of Warcraft'taki zindanlara beraber girebilmesinin nasıl olacağını sorgulamışlar. "Diablo dünyasında, diğer oyuncularla beraber özel zindanlara girmek eğlenceli olabilir mi?" sorusu odaklarındaymış.
Bir diğer soru ise Blizzard'ın Fenris üzerinden nasıl para kazanacağı. Overwatch ve Hearthstone oyunlarında mikro ödemeler ile para kazanan Blizzard'In Fenris için de böyle bir ekleme yapıp yapmayacağı bilinmiyor. Ancak üzerine düşünülüyormuş.
Fenris eğer Diablo 4 projesi ise, Blizzard neden bunun hakkında hiç açıklama yapmıyor? Kotaku'nun makalesine ve Blizzcon 2018'da konuştuğu çalışanlara göre bunun nedeni elde bir şeylerin olmasını istemeleri. Ellerinde oynanabilir bir demo olmadan veya bir fragman hazırlamadan, Diablo 4'ün duyurulmayacağı söylenenler arasında. Böylece oyunu duyurup fikir değiştirirlerse, açıklama yapmak zorunda olmayacaklar. Titan projesinde yaşadıkları şeyleri tekrar yaşamak istememeleri burada ana sebep olarak belirtiliyor. Bu nedenle Diablo 4 sözcüğünü bile şirket içinde kullanmıyorlarmış.
Blizzcon 2018'da Diablo Immortal'ın duyurulması, Diablo 4 için bir açıklama yapılmaması hayranları kızdırmıştı. Ancak çok daha merak edilen bir konu vardı, Diablo Immortal diğer Diablo oyunlarının değerini mi azaltıyordu?
Diablo 4 ve Diablo Immortal farklı bölümlerdeki, farklı ekipler tarafından geliştiriliyor. Diablo Immortal; Netease ve Blizzard çalışanlarından oluşturulan yeni bir departman olan Incubation tarafından geliştiriliyor. 2016 yılında kuruculardan Allen Adham'ın şirkete dönmüş ve yeni bir departman kurmuştu. Hearthstone'un başarısından esinlenilerek kurulan Incubation departmanı şirket için yaratıcı projeler üretecekmiş. Incubation departmanına birçok tecrübeli geliştirici alınmış; World of Warcraft'ın altı yıl boyunca yönetmenliğini yapan Tom Chilton, Diablo 3'ün deneyimli tasarımcısı Wyatt Cheng bunlardan bazılarıymış.
Diablo 3 için NetEase ile yapılan bir anlaşma Çin'de başarılı sonuçlar verince, iki firma mobil bir Diablo oyunu geliştirme kararı almış. Wyatt Cheng burada baş tasarımcı olarak görevlendirilmiş. Çalışanların söylediğine göre, Diablo Immortal gerçek anlamda Çin pazarına odaklanmış.
Kotaku'nun üç Blizzard çalışanından öğrendiğine göre; Diablo Immortal'ın belli bir süre için sadece Çin'e özel olarak yayımlanması ilk planmış. Bu düşüncenin nedeni ise Çin pazarının kalitesinin düşük olmasıymış. "Çin pazarında bir oyunun alfa sürümünü piyasaya sürebilir ve zaman içinde bitirebilirsiniz." diyor çalışanlardan birisi. Ancak daha sonrasında bu fikir değişmiş ve oyun tamamlandıktan sonra satışa çıkarılma kararı alınmış. Ancak Blizzard önceki açıklamalarından birinde bunu söz konusu olmadığını belirtmişti.
Diablo Immortal, Incubation departmanı içinde geliştirilen tek mobil oyun değil. Bunun nedenlerinden birisi, Blizzard'ın geliştiricilerinden bir kısmının mobil oyun sever olması ve bu yönde oyun geliştirmek istemeleriymiş. Ayrıca büyük projelerden ziyade, küçük projelerde yer almak istemeleri de bir başka sebepmiş.
Makalede yazana göre, Blizzard'daki geliştiricilerin bir kısmı Pokemon Go'nun büyük bir hayranıymış. Hatta Blizzard'ın merkezinde yer alan ork heykeli bir Pokemon Gym imiş ve geliştiriciler oraya giderek zaman geçiriyormuş. Bunun ardından Blizzard'ın Incubation ekiplerinden birisi Pokemon Go benzeri bir Warcraft oyunu geliştirmeye başlamış. Oyunun Pokemon Go'dan daha fazla tek kişilik içeriğe sahip olacağı söyleniyor.
Geçen yılların ardından Activision'ın Blizzard üzerindeki etkisi gittikçe hissedilmeye başlamış. Blizzard çalışanları ilk kez bir şeylerin yolunda gitmediğini anlamaya başlamışlar.
2018 yılının bahar ayında Blizzard bir toplantı düzenlemiş. Finans ekibinden Amrita Ahuja, toplantıda Blizzard'ın sonraki yıllardaki ana amacının para tutmak olduğunu belirtmiş. Kotaku'nun bağlantılarından ikisi, bu toplantıda bizzat yer almış. "İlk defa para harcamamamız ve harcamaları kısmamız konusunda bize bildirim yapıldı.Bize gerekli olmayan yere para harcamayın dediler." diye açıklıyor çalışanlardan birisi.
Activision ile Blizzard uzun yıllardır birbirlerinden ayrı olarak çalışmaktaydılar. Ancak geçtiğimiz yıllarda bazı şeyler değişmeye başladı ve Battle.net üzerinde önce Destiny 2, sonra da Call of Duty: Black Ops 4 gözüktü. Ayrıca 2018 yılında Destiny'nin başarısız olması ve Blizzard'ın da yeni oyun çıkarmaması (Battle for Azeroth ek paketi dışında) Activision'ın şirkete karışmaya başlamasına neden olmuş.
Activision'ın şirket üzerindeki etkisinin artmasından sonra ayrılan çalışanlardan birisi Kotaku'ya şu açıklamayı yapmış; "En ufacık harcama bile dikkatle inceleniyor. Bu tabii ki normal bir şey, ancak ilk kez 'Büyüme göstermemiz gerekiyor' söylemini duyduk. Benim için gerçekten heves kırıcıydı."
Eski çalışanlardan bir diğeri ise konuyla ilgili; "Yeni bir oyun markamız olmadığı için her noktada az harcama yapmamız söylendi. Çünkü Overwatch bir senede ne kadar çok kazanabileceğimizi gösterdi, Activision'ın da üzerimize baskı kurabilmesine olanak verdi." diye açıklama yapmış.
İşler kurucu ve CEO olan Mike Morhaime'in ayrılmasından sonra daha da değişmiş. Çalışanların söylediğine göre karlılığı düşünmeyen, çalışanlarının ve Blizzard hayranlarının mutlu olmasını isteyen Morhaime'in gidişi Activision'ın şirket üzerindeki etkisini daha da arttırmış. Activision sürekli finansal konularla ilgili Blizzard'ı rahatsız etmeye başlamış.
Bu durum Kotaku'ya göre başka kötü şeylerin de habercisi. "Yapımcı ekipten birisi güzel bir fikir buluyor, ancak Activision'ın bu durumdan memnun olmayacağını düşündüğü için vazgeçiyorsa, bu Blizzard'ın gelecek oyunlarını nasıl etkiler?" diye soruyor Jason Schreier.
Kotaku'nun makalesinde çok daha fazlası var. Eğer İngilizce seviyeniz yeterli ise 5 500 kelimelik makaleye şuradan ulaşabilirsiniz.
Makaleyi genel anlamda ele aldığımızda Activision'ın Blizzard üzerinde etkisini arttırdığını ve bunun gelecek oyunları etkileyeceğini söyleyebiliriz. Çalışanlardan bazıları Diablo ek paketi iptal edilmese ve devamındaki ayrılıklar gerçekleşmese, şu ana kadar yeni bir oyunun daha çıkarılabileceğini dile getirmişler. Sizler Kotaku'nun bu makalesi, geliştirilen oyunlar ve firmanın geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?