1/4

Adventure: Dünü, Bugünü, Yarını

Adventure: Dünü, Bugünü, Yarını

Özgür Yıldız
Özgür Yıldız 16.07.2010 - 17:48
Yok olmaya yüz tutmuş bir oyun türünün kısa tarihi
Video oyunlarında senaryo ve bu senaryonun anlatımı, en önemli yapıtaşlarıdır. Bu yapıtaşlarını en iyi kullanmış olan oyun türü Adventure (Macera), günümüzde unutulmaya yüz tutmuş durumda. Bazı firmaların çabalarıyla yeniden düzenlenmiş eski oyunlar, yeni nesillere anlatılmaya çalışılıyor. Peki günümüzde Monkey Island, Sam & Max’in yeniden çevrimleri, Machinarium gibi yeni oyunlarla temsil edilmeye çalışılan bu tür buralara kadar nasıl geldi?

Başlangıç: Sadece yazı

Her şey günümüz İnternet’inin babası olan ARPANET’in geliştiricilerinden olan Will Crowther’ın bir oyun yapmaya karar vermesiyle başladı. Tecrübeli bir mağaracı olan Will, kendisinin ve kızlarının eğlenebileceği bir oyun yapmak istedi. Bunun üzerine yazı tabanlı olan "Colossal Cave Adventure" oyununu geliştirdi. 1976’da geliştirilen bu oyunda, komutlar yazılarak veriliyordu. “north”, “south”, “east”, “west”, “use” gibi komutların bulunduğu oyunda Kentucky’deki Mammoth Mağarası’nda çeşitli yaratıklara karşı savaşarak gizli hazineyi bulmaya çalışıyordunuz.

Bu oyundan ilham alan Scott ve karısı Alexis Adams, Adventure International şirketini 1978’de kurdular. İlk oyunları "Adventureland" oldu. Bu oyun aynı zamanda ticari anlamdaki ilk adventure oyunu oldu. Bununla birlikte adventure oyun pazarı da başlamış oldu.

Adventure: Dünü, Bugünü, Yarını
Yine "Colossal Cave Adventure"dan etkilenen bir başka grup programcı, "Zork" adını verdikleri oyun ARPANET üzerinden ücretsiz dağıtıldı. Ancak programcılar oyunun mikrobilgisayarlarda da kullanılması için satılan bir versiyonunu da çıkardılar. Zork oldukça popüler oldu ve bir seri halini aldı.

Görsellik önem kazanıyor

Ken ve Roberta Williams’ın kurduğu Sierra, adventure oyun türünü ileriye taşıyan firma oldu. Onlar da Colossal Cave Adventure’dan ilham almışlardı. Ancak oyunları sadece yazı tabanlı değildi. Roberta Williams oyunu yazdı ve grafikleri tasarladı. Ken ise programlama kısmıyla uğraştı. Bu çalışmanın sonucunda ortaya "Mystery House" ortaya çıktı. 1980’de piyasaya çıkan Mystery House, grafik içeren ilk adventure oyunu oldu.  Bazı grafiklerin o kadar iyi olmaması ve yazı algılamadaki problemler, oyunun hit olmasını engelleyemedi. Ancak bu durumdan ders alan Sierra, tekniklerini geliştirdi.

Adblocker bulundu! Lütfen mesajımızı okuyun.

Sayfanın tam olarak yüklenmesini engelleyen AdBlock Plus veya başka bir reklam engelleme yazılımı kullandığınızı tespit ettik.

Flash, animasyon, iğrenç ses veya pop-up reklamımız yok. Bu can sıkıcı reklam türlerini uygulamıyoruz!

Siteyi işletmek için bizim de gelire ihtiyacımız bulunuyor ve neredeyse tamamı çevrimiçi reklamcılığımızdan geliyor.

Lütfen merlininkazani.com adresini reklam engelleme beyaz listenize ekleyin veya reklam engelleme yazılımınızı devre dışı bırakın.

×