1/2

"Artık baydı" dediklerimiz

Mahmut Saral 3.06.2010 - 12:31
Yine de oynuyoruz...
İlk önceliği eğlendirmek olan oyunlarda, sıkıcı durumlarla karşılaşmanın en büyük nedeni "rutinliktir". Oyunlar farklı olsa da karşılaşılan benzer tip konular, sahneler, kullanıcıları sıkıyor, bunaltabiliyor. İşte bunlardan bazıları...

Kahraman Amerikalılar

Ne olursa olsun, hangi yıl olursa olsun mutlaka dünyayı tehdit eden terörist faktörü vardır. Ülkeler arasındaki iyi ilişkiler sona erdirilmek istenir, petrol yüzünden kargaşalar yaşanır veya savunma sistemlerine karşı saldırı girişiminde bulunulur. Ortak nokta ise, tüm bu saldırıların Amerika’ya yapılıyor olmasıdır. “Dünyayı tehdit eden” ibaresini kullandım, ama oyun ve filmlerde dünyanın kurtarıcısı her daim Amerika olarak gösteriliyor. Gizli ajan veya kıdemli bir askeri yöneterek, tüm terörist oluşumunu tek başımıza ortadan kaldırmak için mücadele verir ve hep de başarılı oluruz. Son dönemin başarısız oyunlarından olan Soldier of Fortune 3, hayal kırıklığına yol açmıştı. Açıkçası yıllardır oyun ve filmlerde kullanılan bu tema, artık sıkıcı olmaya başladı.

İkinci dünya savaşı oyunları

Steven Spielberg, “Er Ryan’ı Kurtarmak” filmini hazırladıktan sonra, oyun dünyasına da el atmış ve Medal of Honor serisini ortaya çıkararak yeni bir furyanın başlamasına öncülük etmişti. Aslında Wolfenstein 3D, WW2 türünde ilk yapım olsa da, işlediği konu alternatif gerçeklik barındırdığı için onu farklı bir sınıfa koymak daha doğru olur. Battlefield, Call of Duty ve Brothers in Arms gibi başarılı WW2 serileri hazırlandıysa da, bunların haricinde piyasaya sürülen yüzlerce başarısız İkinci Dünya Savaşı temalı yapım, bu türe karşı oyuncular arasında büyük bir ön yargı oluşturdu. Farklı isimler altında hep aynı şeyleri yapmaya çalışmak, üstelik kalitenin gitgide düştüğü ortamda yapmak, WW2 türünün de albenisini oldukça düşürdü.

MMORPG oyunlarındaki köpek, maymun veya benzerlerini kesmek

Özellikle World of Warcraft’ın piyasaya sürülmesinin ardından online arenaya duyulan ilgi gün geçtikçe artmaya başladı. Ücretli ve ücretsiz olarak hazırlanan her MMORPG oyununda, ilk görevler genellikle birbiriyle benzerlikler taşır. “–Şu bölgeye gidip, 5 tane orc kes. –Ormana gidip 3 tane hırsız maymun kes” gibi. Açıkçası oynadığımız her yeni oyunda, benzer yönlerle karşılaşmak insanı sıkabiliyor. Sürekli gelişim ve yenilik peşinde olan oyun sektörü, bu gibi yaklaşımlar sayesinde çoğu kez kendini tekrar ediyor, öteye gidemiyor.

Film oyunları

Beyazperdede boy göstermeye hazırlanan her iddialı filmin, muhtemelen oyunu da yapılır. Yapımcıların her defasında sarf ettikleri sözler sonucunda ortaya çıkacak oyunun güzel olacağı düşünülür, fakat kötü bir ürün olacağı daha en başından beri bellidir. Çünkü yıllardır yapılmaya çalışılan şey aynı olduğu için oyuncular da bu durumdan haberdar ve artık gerçekten sıkıldık. Film oyunlarında kullanılan konu anlatımı, genelde iki türlüdür; film ile aynı ilerleyişe sahip oyun veya filmden alternatif bir hikâye üzerine kurulan oyun. Alternatif anlatıma örnek olarak, filmde yaşanan olayların iki yıl öncesindeki gelişmelerin konu edilmesini veya filmde önemsiz rolü olan karakterin üzerine yoğunlaşarak bu karakteri ön plana çıkarılarak farklı bir etki yaratılmaya çalışılmasını gösterebiliriz. Sonuç olarak iki elin parmaklarını geçmeyecek kadar kaliteli film oyunlarına sahip olsak da, kalitesiz olanların sayısını biz bile unuttuk.