1/4

FPS'nin gelişimi

Mahmut Saral 3.06.2010 - 12:31
91'den beri silahlar elimizde
Günümüzden yıllar sonrasında bir gün. Geçmişe ve gelecege dair isimsiz bir mektup…

Sanayi devriminin geride kalmasının ardından insanoğlu, teknolojiye yönelik yatırımlar yaparak büyük yol kat etti. Fakat gelişim yolunda ilerleyen farklı ülkeler, birbirlerine üstünlük kurma çabası içine girdi ve rekabet unsuru, kısa süre sonra yerini düşmanlık duygusuna bıraktı. Ikinci Dünya Savaşı sırasında (Medal of Honor) müttefik kuvvetler olarak, Nazileri alt etmek için mücadele ediyorduk. Gün geçtikçe operasyonlar daha da heyecanlı bir hâl almıştı (Call of Duty). Tek başına oynanışı bırakarak takım haline oynanışa geçsek de, her zaman için taktik yapma isteği (Brothers in Arms) ve bu sayede düşmana yaklaşma yöntemi, çok işimize yaramıştı. Her şeye rağmen Naziler, süper askerler hazırlayarak (Wolfenstein) tüm dünyayı kontrol etmeye kalktı, bu kez de bir ajan olarak bu engellenebilmişti.

90’lı yıllara geldiğimiz de ise, küçük çaplı ama etkili gruplaşmalar başladı (Counter Strike). Böylelikle terörist faaliyetler dünyayı tehdit ediyordu. Güvenlik güçleri (Rainbow Six) bu gibi tehlikelerle ilgilenirken, devletin gizli birimleri ise uzay araştırmalarını sıklastırmıştı bile (Half Life).Insanoğlu, uzaylı yaşam formlarının varlığını kanıtlamış, ama başarısız deneyler neticesinde bir felakete yol açmıştı. Gordon Freeman isimli genç bir bilim adamı sayesinde dünya kurtulsa da, bu huzurlu ortam fazla sürmedi. Uzaylılar bir kez daha dünyaya inmişti bile (Duke Nukem). Fakat bu kez, dünyanın tek koruyucusu ve kızların bir numaralı tercihi Duke Nukem çıktı sahneye. “Ben dünyanın kralıyım” diyen Duke, önüne gelen her uzaylıyı öldürdü ve dünya tarafindan saygıyla karşılanan bir savasçı oldu. 2100’lü yıllara geldiğimizde ise UAC isimli şirket, Mars’a bir üs kurdu ve bu kez uzaylı yaratıkların yanına cehennem zebanilerini de ekledi (Doom). Doomguy sayesinde tüm dünya bir kez daha kurtulsa da, görülüyor ki dünyanın başına daha çok olay gelecek ve bunların halledilebilmesi için ortaya nice yeni kahramanlar çıkacak...

Birinci sahis bakis açisi: Wolfenstein 3D

FPS'nin gelişimi
Eğer oynadığınız oyunda en azından "aksiyon" unsuru varsa, hayatta kalmak için mücadele etmek zorundasıniı demektir. Bakış açınız ne olursa olsun, karşınızda sizi öldürmek isteyen düşmanlar, sizin de halletmeniz gereken görevler vardır. Bu temayı kapsamlı veya yüzeysel olarak işleyen ve var olan dünyaya karakterimizin gözünden dâhil olduğumuz tür, FPS türüdür. Wolfenstein'daki esrarengiz kale ve Naziler sayesinde, ilk kez bir FPS oyunuyla karşılaşmıştık.