Bu makalemizde bir dönem oyun dünyasının en büyüğü olan Sierra Entertainment firmasının hikayesini sizlere anlatacağız. Half-Life serisi bildiğiniz gibi oyun dünyasının en önemli ve sevilen serilerinden biri olarak gösteriyor. FPS türüne yeni kapılar açan serinin ilk oyunu Sierra firması tarafından dağıtılmıştı. Peki ama kütüphanesinde Half-Life dışında yüzlerce oyunu barındıran Sierra nasıl battı?
Sierra için herşey 1979 yılında başladı. O dönem IBM firmasında bir programcı olarak çalışan Ken Williams sadece 25 yaşındaydı. Karısı Roberta ise Apple II bilgisayarlda oldukça popüler olan Text Adventure oyunları ile zaman geçiriyordu. Text Adventure oyunları sadece diyaloglar ile ilerleyen ve bir senaryo üzerine kurulu olan bir oyun türüydü. Bu türü görsel olarak da zenginleştirme fikri Williams çiftini On-Line System kuruluşuna götürdü. Şirket 1982 yılına gelindiğinde ise Sierra On-Line ismini almıştı.
Commodore çıkışı her ne kadar bilgisayar oyunlarına negatif oranda etki etse de 80'li yıllarda Sierra'nın yükselişi bu duraklama dönemi sonrası devam etti. Bu yükselişin en büyük pay sahipleri King's Quest, Space Quest ve zampara bir adamın maceralarını anlatan Leisure Suit Larry olmuştu. Öyle ki Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, 1987 yılının en iyi macera oyunu bile seçilmişti.
Sierra'yı bu kadar başarılı kılan ana etken aslında ilkleri yapmasının yanı sıra o dönem yelpazesini de geniş tutmasından kaynaklanıyordu. Yani King's Quest'e baktığımızda fantastik bir macera sunmuştu oyunculara. Larry ise daha önce deneyim edilmeyen bir maceraya sahipti. O dönem Jim Walls isimli emekli bir otoban polisi ile arkadaş olan Ken Williams, onun deneyimlerinden yola çıkarak Police Quest serisini bile hayata geçirmişti.
King's Quest V ile Sierra, 90'lı yıllara da hızlı bir giriş yaptı. Bu oyun firmanın beş yıl boyunca en çok satan oyunu olmayı başarmıştı. Toplamda 500.000'den fazla satmış ve birçok ödülü de beraberinde getirmişti.
1991 yılında online tabanlı The ImagiNation Network, Dr.Brain ve Gabriel Knight serisi ile bu büyüme devam etti. Sierra artık mevcut kabuğuna sığmıyordu. Yine oyunlar üzerine çalışan Broderbund firması ile birleşiminden sonra artık yeni bir bina ihtiyacı doğmuştu. Bunun sonucunda firmanın merkezi Washington'a taşındı. Kaliforniya'da bulunan eski merkez ise firmanın oyun geliştirme stüdyolarından biri olarak devam etti. Bu stüdyo adını daha sonra Sierra Yosemite olarak değiştirecekti.
1995 yılına gelindiğinde 80 milyon doları aşan satış ile Sierra artık oyun sektörünün lider markası olmuştu. Bu dönem Japonya'da eğlenceli yazılımlar geliştirmek üzere firma Pioneer ile ortaklığa bile gitti. Hani hepimizin şu müzik sistemlerinden aşina olduğu Pioneer firmasından bahsediyorum. Yine 95 yılında firmanın en büyük projesi olan Phantasmagoria piyasaya çıktı. Oyunun almış olduğu yorumlar karışık olsa da 1 milyon satış rakamını geride bırakmıştı bile.
1996 yılı Sierra için oldukça önemli. Bu yıl birçok alanda faliyet gösteren CUC International firması ile görüşmelere başlandı. Tam rakam açıklanmasa da CUC, 1.5 milyar doları Sierra'yı satın almak için gözden çıkarmıştı. Yapılan görüşmeler sonucunda Sierra satıldı. Fakat Ken Williams satışı gerçekleştirirken kendisinin başkan yardımcısı olmasını ve Sierra CEO'su olarak görevine devam edeceğini şart koşmuştu. Ayrıca Williams yine Sierra'nın geliştirme süreçlerinde ilk söz sahibi olacaktı.
Satın alma evresinden 2 ay sonra CUC bir karar aldı ve Eylül 1996'da CUC Software firmasını kurdu. Bob Davidson'ın CEO görevi üstlendiği bu firmanın ana görevi bu konuda işlevgören alt firmaların bir arada toplanmasıydı. Bu firmalar arasında Sierra dışında Davidson, Knowledge Adventure ve Gryphon Software dışında hepimizin yakından tanıdığı Blizzard da bulunuyordu. Buradan CUC firmasının zamanında ne kadar stratejik atılımlar gerçekleştirdiğini de görebiliyoruz.