Destiny’nin satış başarısı ve serinin geleceği üzerine
Çıkışından 1,5 ay geçmesine rağmen hakkında çıkan haberlerden ve popülaritesinden kaçamadığımız bir oyun var, o da Bungie’nin son eseri: Destiny… Geçen hafta yayımcı firma Activision’ın yaptığı açıklamaya göre, günlük aktif oyuncu sayısı 3,2 milyonu geçen yapım, aldığı olumsuz eleştirilere rağmen oyuncuları kendine bağlamayı bir şekilde başarıyor. Peki, ama Destiny’nin başarısı sadece rakamlardan mı ibaret? Activision bunu nasıl başarıyor? Destiny bir MMO mu, yoksa devam oyunları gelecek mi? İsterseniz, bu soruları cevaplamak için oyunun ve şirketin geçmişine biraz göz atalım.
Since 1979Aslında ilk olarak biraz Activision’ın geçmişinden bahsetmek istiyorum. Yeni nesil oyuncular bu ismi Call of Duty ile özdeştirse de 1979’da kurulan bu firma Dünya’nın ilk “3. Parti geliştirici” unvanına sahip. Yani Activison’dan önce konsol firmaları tüm oyunlarını kendi içlerinde geliştirirken Atari 2600’ün bünyesinden ayrılan 4 mühendis tarafından kurulan bu şirket ilk defa Atari’ye dışarıdan oyun üretmeye başlar. Oyun hakları yüzünden iki şirketin arasında bitmek bilmeyen davalar 1982 yılında Activision’ın geliştirdiği, Atari 2600’nın en çok satan oyunu (efsanevi) Pitfall’un zirve yapmasıyla sona erer. (Bknz: COD: Black Ops II – Nuketown 2025 haritasında bulunan tüm cansız mankenleri maçın ilk iki dakikası içerisinde kafalarından vurduğunuz zaman haritanın ortasındaki ekrandan eski Activison atari oyunlarını oynayabiliyorsunuz)
1985-90 yılları arasındaki konsol piyasasındaki düşüş ile PC oyunlarına ve yazılımlara yönelen şirket, kendi içindeki çalkanmalardan sonra yayımladıkları Mech Warrior, Quake, Tony Hawk serileri ve Doom 3 gibi oyunlar ile piyasada kendinden bahsettirmeyi başarır. 2002 yılında Infinity Ward’ı bünyesine katan ve Call of Duty serisini oyunculara tanıştıran şirket büyük bir hızla yükselerek piyasayı domine eden şirketler arasında yerini alır. 2008 yılında Vivendi Games ile yaptığı ortaklıkta Blizzard’ın hisselerini satın alarak adını Activision Blizzard olarak değiştirir ve iki şirket için de yeni bir dönem başlar.
O esnada Bungie…90’lı yılların başında kişisel bilgisayarların her eve girmesi ile Mac platformu üzerinden oyun sektörüne giren şirket, geliştirdiği Marathon ve Myth gibi serilerle Microsoft’un ilgisini üzerine toplar. 1999 yılında yapımına başladıkları Halo adlı oyunu duyuran şirket 2000 yılında Microsoft tarafından satın alınarak şirketin oyun departmanına dahil edilir. TPS türünde geliştirilen Halo FPS türüne uyarlanır ve ardından 2001 yılında Xbox “exclusive” olarak Microsoft’un yeni konsolu ile birlikte piyasaya sürülür.
2007 yılında Microsoft bünyesinden ayrıldığını açıklayan Bungie, ortaklığını Halo serisinin yayın ve pazarlama hakları Microsoft’un üstlenmesi ile sürdürür. 2010 yılında yeni bir oyun yapmak amacıyla Halo markasını Microsoft’a satar ve Activision ile 10 yıllık bir yayımcılık anlaşması imzalar. Böylece Bungie için yeni ve beklenti dolu bir dönem başlamış olur. 2008 yılında başlamak istedikleri projeye iki sene geç başlayan ekip Halo 3: ODST’ye ilginç bir “easter egg” koyar. Bir tabelanın üzerinde Dünya’nın tepesinde beyaz bir küre durmaktadır ve altında da “Destiny awaits” yazmaktadır.