1/10

Macera oyunlarının dünü ve bugünü

Hüseyin Karaca 3.06.2010 - 12:31
İndirin silahları, kılıçlarınızı kınına sokun... Artık macera zamanı...
Macera oyunlarının dünü, bugünü… Yazılarımda genellikle kasıtlı olarak macera yerine maalesef İngilizce “adventure” kelimesini kullanırım. Sebebi yine maalesef birçok yeni nesil oyuncunun aklına macera denince artık aksiyon oyunlarının gelmesidir. Her hangi bir oyun sitesinin her hangi bir forumunun macera oyunları köşesinde “Max Payne’de şurada takıldım nasıl geçeceğim” gibi sorularla karşılaşmak artık o kadar olası ki…

Kaç kişi okur acaba bu yazıyı ve kaç kişi yorum yapar bilemiyorum. Çünkü bir zamanların en popüler oyun türü olan macera oyunları artık en az oynanan türlerin arasında ve inanın bu beni üzüyor. Birçok yeni oyuncunun macera türüyle tanışmaması, ön yargılı yaklaşmasını bir kayıp olarak görüyorum.

Peki neden? Çünkü artık oynadığımız oyunların(Bkz. CS, GTA, Doom III vs. vs. vs.) birçoğunun içi boş oyunlar olduğunu düşünüyorum. Bir Doom III’ü ele alalım. Bize kaliteli grafiklerden başka neler sunuyor? Ortada bir silah, vur Allah vur. Yok yok, kimse oynatamaz bana o oyunları. Ben eski macera oyunlarımdan memnunum. Hemen karşı çıktığınızı görür gibi oluyorum. Sinirlenmeyin :) Bunlar sadece benim görüşlerim. Hele bir okuyun yazıyı...

Dersimiz Macera Tarihi...Çıkarın Kağıtları Sınav Yapıcam – Ama hocam ???

Gelelim macera oyunlarının tarihine. Macera oyun türünün geçmişi “text adventure” lara dayanır. 1980’li yıllar, 640 kb hafızalı bilgisayarlar dahi piyasada yerini almamış. Çok basit programlama dilleri(Bkz. Gwbasic) ile bile yazılabilen grafik içermeyen oyunlar. Ekranda şu şekilde yazılarla karşılaşılır: “Solunuzda, sağınızda ve önünüzde kapılar var. Hangisinden gireceksiniz” ya da “solda bir dolap var ne yapmak istiyorsunuz” gibi. Zamanın en popüler text adventure oyunu ise hatırlayanınız varsa Infocom imzalı Zork’tur.

Oyun programcılığı ilerledikçe bundan “text adventure”lar da nasibini aldı ve artık o soldaki, sağdaki ve önümüzdeki kapıları görmeye başladık. Artık text adventure’ları değil “icon adventure”ları oynuyorduk. Evet, bu türün gerçek ismi şimdiki kullandığımız gibi macera/adventure değil, icon adventure’dur. Eski adıyla icon adventure, yeni adıyla sadece adventure/macera; aksiyon içermeyen(ya da oldukça kısıtlı bir şekilde bazı bölümlerde el çabukluğu, marifet şeklinde aksiyon kısımları içeren), kahramanınızın oyun boyunca ölmediği, tamamıyla doğrusal konu ve hikâye akışı içerisinde araştırma, diğer karakterle diyaloglar ve bulmaca çözmeye dayalı bir oyun türüdür. Zamanla icon adventure kavramı yok oldu ve şimdi adventure diye lanse edilip de oynadığımız birçok oyun ise aslında adventure oyunu değil. Örneğin Max Payne, başka bir örnek Tomb Raider ve hatta Silent Hill. Bu oyunlar saf aksiyon diye tabir edebileceğimiz oyunlar. Bu oyunlara ne macera ne de aksiyon/macera demek doğru değil çünkü bir macera oyununun olmazsa olmaz niteliklerinden hiç birini taşımamaktalar.