1/2

XBox 2

Koray Gazezoğlu 3.06.2010 - 12:31
Xbox 2'nin peşine düştük bile...

Kim tarafından sızdırılğı bilinmeyen ve Xbox 2 detaylarını içeren white-paper’lar, internette dolanıyor. Okuyup tercüme etmeye çalıştım. Gördüğüm kadarıyla çok güzel yenilikler, hatta devrimsel nitelikte özellikler var diyebilirim. Bunlardan kısa kısa bahsedelim...

  • Silikon üstüne odaklanılıyor. Oyun geliştiricilerin isteği dogrultusunda buna ağırlık veriliyor. Ayrıca, CPU ve GPU’da dijital performansa ağırlık veriliyor.
  • Sabit donanım tabanlı performans yerine, genel amaçlı işleme gücü olacak. Yani yazılımsal olarak en son teknolojileri kullanabilecek ve bunun yanında, donanıma bağımlı olmayacak.

Xbox’taki memory ve CPU darboğazları (varmış hissetmedik daha), Xenon’da yok. Yeni sistemin bu tür sınırları olmayacak.

CPU

PowerPC teknolojisi kullanan özel bir chip olacak ve birbirinden bağımsız üç ayrı çekirdek içerecek. Her çekirdek, 3.5Ghz+ hızda çalışacak. Tepe performans da saniyede 21 milyar instruction çalıştıracak.

IBM ve Xbox ekibi bu chipi ortak üretiyorlar. Korsanlığı ve hacklemeyi engellemek için, çok hızlı vektor işlemleri ve özel güvenlik komutları koyulmuş. Bu alanda ne kadar başarılı olunacak göreceğiz. Ben pek sanmıyorum, Microsoft’un da işine gelmeyecektir.

Her core, 2 simetrik hardware thread (SMT) içerecek. Toplamda 6 thread ediyor. Her thread için ise, 128 adet vektör (VMX) register’ları olacak. Bu anormal rakamda matematiksel işlemlerdeki gücü inanılmaz arttıracak.

Her core’da da, 32K’lık L1 instruction cache ve 32K’lik L1 data cache olacak. 3 core ise ortak olarak 1MB’lık L2 cach’ i paylaşacaklar.

GPU

Xenon GPU, özel 500+ Mhz’lik ATI grafik işlemcisi olacak. GPU 4+ gigapixel/sec (16 gigasamples/sec ve 4x AA) gücünde olacak.

Xenon grafik mimarisi, Direct3D 9.0’ın özel bir setini kullanacak, buna ek olarak sıkıştırılmış kaplama formatları ve esnek tessellation motoru kullanacak. Xenon, vertex ve pixel shader’lar için high-level shading v3.0 dili (HLSL) yanında, 3.0 üstü ileri shader özelliklerine de sahip olacak.

Söylenene göre, Xenon shader’lar direkt ana hafızaya da ulaşabilecek, böylece daha önce görülmemiş teknikler mümkün kılınacak.

Hafıza ve depolama

Birleşik 256+ Mb hafıza düşünülüyor ve buna hem GPU hem de CPU erişebilecek. Bizler için en önemli konu ise, depolama elbette. Xenon tasarlanırken, fazla depolama cihazına erişebilmesi ön planda tutuluyor. Bağlı üniteler (memory ünitesi, USB depolama) ve uzak cihazlar (networke bağlı PC ler, Xbox Live) örnek verilebilir. Henüz internal bir HDD olmasına karar verilmedi; eğer konmazsa, büyük ihtimalle add-on olarak sunulacak.
Disc drive ise 12x DVD okuyabilecek. Bu da saniyede 16+ Mb demektir. Medya ise Xbox’takine benzer olacak.