1/4

Çanakkale Savaşı Destanı: Boğaz Harbi

Merlinin Kazanı 3.06.2010 - 12:31
Tarihimizde bir dönüm noktası
Erkut Köse

Türk oyun sektöründe kıpırdanmaların artmaya başladığı şu dönemlerde, Çanakkale Destanı’nı ekrana yansıtmayı hedefleyen Boğaz Harbi karşımıza çıktı. İlk ciddi Türk FPS’si olacak Boğaz Harbi hakkında merak ettiklerimizi gidermek için yapımcılarla görüştük.

1) Öncelikle bize kendiniz ve ekibinizden bahsedebilir misiniz?

Ekibimiz, Süleyman Demirel Üniversitesinden 2009 yılında mezun olan 7 kişiden oluşmakta. Üniversite hayatı boyunca yediğimizin içtiğimizin ayrı gitmediği 5 kişi ile yola başladık, daha sonra aramıza Güzel Sanatlar Grafik Bölümünden bir arkadaşımız katıldı. En sonunda da Ankara'da çalışmaya başladığımızda aslında bizim grupta olan ve daha sonra öğrenci değişimi için Belçika'ya giden bir arkadaşımız aramıza katıldı ve ekip bu günkü halini aldı. Ekipte 6 kişi Bilgisayar Sistemleri Öğretmenliği ve 1 kişi de Güzel Sanatlar Grafik mezunu olmak üzere 7 kişi görev almaktadır. Ali Murat Sümen ve İlhan Yılmaz Karakter Modelleme ve Animasyon ekibinde, Ömer Emre Özen ve Kadir Duygulu Modelleme ve Harita Tasarımı ekibinde, Berkan Uslu ve Hasan Alpay Yaşın Yazılım ekibinde ve Burak Çavundurluoğlu da Grafik Tasarım ve İllüstrasyon ekibinde görev almaktadır. Ayrıca ekibimizde fiili olarak çalışmayan ancak bizlere büyük yardımları dokunan ve oyunun çıkmasında büyük emekleri olan arkadaşlarımız da var. Forum yönetimi yapan ve beta test ekibinin başında olan çok değerli arkadaşımız Bahadır Yazıcı bu isimlerden bir tanesi, kendisi şu anda Süleyman Demirel Üniversitesinde eğitimine devam ediyor ve aynı zamanda da oyunumuza emek veriyor. Bir de oyun müziklerimizi yapan değerli arkadaşımız Deniz Serttürk ( Dnz Müzik Prodüksiyon) var ki oda tek başına tüm oyun müziklerimiz, seslendirme kayıtlarımız ve ses efektlerimizle uğraşarak ekibimize büyük katkıda bulunuyor. Onlara ne kadar teşekkür etsek azdır, ancak buradan bir kez daha teşekkür etmek istiyoruz.

Çanakkale Savaşı Destanı: Boğaz Harbi

2) "Boğaz Harbi" oyununu yapma fikri nasıl doğdu?

Bu zaten sürekli aklımızda olan bir olguydu. Çanakkale zaferinin dünya üzerinde daha çok duyulmasını istiyorduk ve bunu kendi bilgi birikimizle, ancak bu yolla yapabileceğimize karar verdik. Daha sonra da bu konuda hiç de haksız olmadığımızı gördük. Üniversitenin 3. sınıfının sonlarına geldiğimizde ise, TUBİTAK 2209 kodlu proje başvurusu için bir çalışma seçmemiz gerektiğini öğrendik ve daha önceden de hayalini kurduğumuz Çanakkale Savaşı oyunu için kolları sıvadık. Akademik Danışmanımız Yard. Doç. Dr. Ecir Uğur Küçüksille sayesinde bir formül bulundu ve projeye başladık. Kendisi yalnız en başında değil, projenin tüm evrelerinde bizlere desteğini esirgemedi ve her zaman yanımızda oldu. Ona da buradan sonsuz teşekkürlerimizi sunuyoruz.
2/4
3) Oyunda nasıl bir grafik motoru kullanıyorsunuz?

Oyuna ilk başladığımızda grafik motoru olarak XNA’i seçmiştik. Daha sonra projemizin büyüklüğü ve XNA'in o zamanlar yeni olmasından dolayı XNA'i bırakma kararı aldık. Tabi bu kararı alma ve bu farkındalık evresi baya uzun sürdü. 2008 Eylül'den 2008 Aralık'a kadar XNA ile birçok uygulama ve deneme yaptık. Daha sonra ise Torque Game Engine Advanced (TGEA) ile tanıştık ve gerçekten zorlu bir süreç başlamış oldu. Çünkü yapı tamamen değişmişti ve zamanımız da azalmıştı. Okul, part-time iş ve proje üçgeninde, geceleri uykusuz kalmak pahasına elimizden geleni yaptık ve TGEA ile Deniz Savaşları betamızı 2 Temmuz 2009 da çıkardık. Bundan sonraki süreç aslında bizim için daha iyi oldu ve Ankara'ya Microsoft İnovasyon Merkezi (MİM)'ne geldik. Burada MİM'in sağlamış olduğu destekler kapsamında oyun motorumuzun bir üst sürümü olan Torque 3D (T3D) ile tanıştık. Bizim için ikinci bir zorlu süreç başlamış oldu. Hem kısmen yeni bir oyun motoru, hem de kara savaşları betası hazırlamak, yani o etkiyi verebilmek için yoğun çalışmalar içerisine girdik. T3D, Unity ve Unreal Engine gibi oyun motorları ile yarışabilecek bir motor, ancak henüz yavaş yavaş toparlanıyor ve eksik olan noktaları var. Bizim eklediğimiz birçok fonksiyonel yapı ve optimizasyonlar oldu, ama ileride hem oyun motorunun, hem de bizim daha ileri seviyelere geleceğimizi düşünüyoruz.

Çanakkale Savaşı Destanı: Boğaz Harbi

4) Forumda bahsedildiği gibi, Boğaz Harbi tamamlandığında yeni nesil grafiklere sahip olabilecek mi?

Boğaz Harbi'nin kısa bir süre sonra çıkacak olan Kara Savaşları betasında grafiklerin gerçekten geliştiğini göreceksiniz. Önceki oyunla arasında dağlar kadar fark var, ancak biz tabii ki daha iyi olmasını ve dünya standartlarında bir oyun olmasını hedefliyoruz. Boğaz Harbi, tam sürümü çıktığında dünya standartlarını yakalayacak. Şu anda da belli bir standardı yakaladık ve grafik kalitesini çok geliştirdik. Yine de daha çok yol almamız gerekiyor.

5) Oyundaki yapay zekâ hakkında neler söyleyebilirsiniz?

Yapay zekâ modülü ilk olarak basit, düşman bulma, savaşma ve belirli yolları izleme şeklindeydi. Şu günlerde üzerinde çalıştığımız ileri yapay zekâ modülü, işi biraz daha eğlenceli hale getirecek diyebilirim. Çünkü artık arazi koşullarına göre gördüğü engellerin arkasına saklanabilen, sizi sıkıştırdığında yerinizden kıpırdamıyorsanız, sizi ateş menziline sokmak için el bombası atabilen bir yapay zekâ modülümüz var. Biz kesinlikle yapay zekâyı uçsuz bucaksız bir alan olarak görüyoruz ve bunu ne kadar geliştirebilirsek Çanakkale Savaşı'nı o kadar iyi anlatabiliriz diye düşünüyoruz.
3/4
6) İlk defa Çanakkale zaferimizi oyun yapan ekip olarak, bu durum sizi nasıl hissettiriyor? Ne gibi tepkiler alıyorsunuz?

Herşeyden önce bu çok güzel bir duygu. Gerçekten bir hedefinizin olması ve birşeyleri yapmak için amacınız doğrultusunda çalışıyor olmanız çok çok değerli. Ekip olarak bundan çok mutluyuz. Tepkilere gelince her türden tepkiyi aldığımızı söyleyebiliriz. İyi, kötü, haklı, haksız tüm eleştirileri alıyoruz, haklı olan tüm eleştiriler için ister iyi olsun ister kötü olsun kendimize çuvaldızı batırıyoruz. Önceki betadan gelen tüm kötü eleştirileri, yeni çıkacak olan beta için ortadan kaldırdığımızı düşünüyoruz. Tabii ki yeni çıkacak olan betada da eksiklerimiz olacaktır, ki zaten eksiği olmasa adına tam sürüm derdik. Biz geliştirme aşamasındayken tepkileri alıp, ticari bir sürüm olmadan önce en iyiyi yakalamak için uğraşıyoruz. Kötü olabilir, hataları olabilir, ama hepsinin düzeltilebilir ve geliştirilebilir olduğunu göstermek istiyoruz, bunun için de bir anlamda oyunseverlerin bizlere yardımcı olmalarını istiyoruz. Nasıl bir oyun olmasını istediklerini, neler beklediklerini hepsini duymak istiyoruz.

7) İkinci betada ne gibi yenilikler var?

Aslında bizim açımızdan devrim niteliği taşıyor. Öncelikle en önemli yenilik, bunun bir kara savaşları betası olması, yani artık kullanıcı daha çok oyunun içerisinde olacak ve daha aktif bir rol izleyecek. İlk betadan aldığımız en büyük eleştiri bu yöndeydi. Tabii ki oyun grafikleri, ilkine nazaran çok çok gelişti, modellemeler, kaplamalar, animasyonlar hepsi ilk versiyona göre daha profesyonel ve daha iyi bir hale geldi.

Çanakkale Savaşı Destanı: Boğaz Harbi

Ayrıca bir diğer önemli unsur da yapay zeka konusuydu, Kara Savaşları gibi insanların aksiyonun içerisinde bulundukları bir beta için yapay zekanın istediğimiz seviyede olması için çalıştık ve ortaya gerçekten güzel bir yapay zeka modülü çıktı. En son olarak ise bizleri bekleyen en güzel değişikliğin optimizasyon konusunda olduğunu söylemek isteriz. Aldığımız en büyük eleştirilerden biri de oyunun sistem gereksinimlerinin çok yüksek olduğuydu. Bunun için bir sürü çalışmamız oldu ve fps (frame per second) değeri gerçekten istediğimiz gibi olan ve düşük konfigürasyonlu bilgisayarlarda bile çalışmasını sağlayabildiğimiz bir yapı ortaya çıktı. Forumda birçok kullanıcının istediği FX5200 gibi grafik kartlarında da çalışması konusunda ise çalışmalarımızı yaptık ancak onu tam sürüme çıkarmaya karar verdik çünkü bu grafik kartlarında çalışabilmesi için oyunun DirectX 7'ye de render edilebiliyor olması gerekiyor. Bunun için de çalışmalarımız devam ediyor.
4/4
8)Oyun tamamı ile Türkçe, yurtdışına açılmak adına İngilizce bir versiyon yapmayı düşündünüz mü?

Oyunumuz şu anda programatik olarak 52 dile destek veriyor. Tamamen dinamik olarak ayarlanabilen ve çok esnek bir yapıyı hayata geçirdik. Tabiki bir dil paketinin çıkması için o dilde seslendirmeler de gerekiyor. Ancak önümüzdeki günlerde çıkaracağımız beta sürümü için Türkçe'nin yanı sıra İngilizce dil seçeneği de ekleyeceğiz, seslendirmeler Türkçe olacak ama altyazılarını İngilizce'ye çevireceğiz. Yaptığımız yenilikler için bunu da listeye ekleyebiliriz.

9)Boğaz Harbi oyunundan sonra diğer Türk destanlarınıda oyun yapmayı düşünüyormusunuz?

Kesinlikle düşünüyoruz, onun için oyun motorunu amacımıza uygun hale getirmek için çok yoğun çalışıyoruz. Tabiiki en büyük ve ilk hedefimiz Çanakkale Savaşı, bunun altından başarı ile kalkarsak daha bir çok birinci şahıs nişancı türünde ve tarih kokan projeyi hayata geçireceğiz. Tarihsel açıdan ülkemizdeki gerek film olsun gerek oyun olsun bu eksikliğe pozitif yönde katkıda bulunmak istiyoruz.

10)Sektördeki hedefleriniz nelerdir?

Sektördeki hedefimiz dünya standartlarında bir oyun ortaya çıkarmak ve sadece Türkiye'den değil tüm dünyadan oynanan ve beğeni ile beklenen oyunlar (hatta sadece bir oyun bile olur) üretebilmektir. Ayrıca sektörün gelişmesi için de her zaman taşın altına elimizi sokmaya hazır olduğumuzu da söylemek isteriz. Bunun için çağırılan tüm etkinliklere katılmaya çalışıyoruz, çok yoğun olduğumuz zamanlarda gidemediklerimiz de oldu ancak bizleri anlayışla karşıladıklarını düşünüyoruz.

11)Türk oyun sektörü hakkında düşünceleriniz nelerdir?

Ülkemizdeki oyun sektörü gerçekten gelişen bir sektör ve bu gelişmeyi artık son 2 senedir bariz olarak görebiliyoruz. Özellikle ODTÜ ATOM'un açılması ardından Microsoft'un oyun ön kuluçka merkezli bir inovasyon merkezi açması ve etohum gibi internet girişimcileri destekleyen bir platformun Boğaz Harbi'ne de destek vermesi oyun sektörü açısından çok büyük gelişmelerdir. Bunun yanında Sobee'nin Türk Telekom bünyesine katılması ve hedeflerini büyütmesi, Yoğurt Teknolojilerinin Yoğurt3D ile GDC 2010 (Game Developer Conferance) 'u sallamasıyla birlikte SecondLife ve Zynga gibi büyük oluşumlar beğenisini toplaması, Kabus 22'nin yurtdışında 22 ülkede dağıtılmasıyla birlikte sadece Rusya'da kısa bir süre içerisinde 18.000 satış yapması ve bunun yanında Mount&Blade, Hükümran Senfoni Online ve İstanbul Kıyamet Vakti gibi oyunların kullanıcılarının her geçen gün artması ülkemizdeki oyun sektörünün gerçekten sağlam adımlarla ve kaliteli ilerlediğini göstermektedir.

12) Eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?

Ülkemizdeki oyun sektörüne yapmış olduğunuz katkıdan dolayı ve bu güzel röportaj için sizlere çok teşekkür ederiz.

Bize vakit ayırdığı için Berkan USLU'ya teşekkür ederiz.
Yorumlar
MK Okuru
MK Okuru 30.04.2024 05:23
Kalan Karakter: 300 Gönder
İlginizi Çekebilir