Düel, Party & Party
Düel
Hani kimileri der ya... “Ben bu oyunun kitabını yazdım!” İşte ben bugüne kadar Street Fighter, Mortal Kombat, C&C, Craft (Warcraft, Starcraft) ve Diablo serisinin kitabını yazdım ve yayınladım. O zamanlar küçük olduğumuzdan küçük kesimlere (1800-2000 kişi)’ye hitab ediyorduk ve ulaşıyorduk. Bugün Merlin’de günde bunun kat kat fazlasına ulaşıyoruz. Ancak bu rehberi yazmaya aşağı yukarı 8-9 önce başlamıştım. v1.07 ile başladığım rehberi bitirmek v1.09d’ye nasip oldu. Her versyonda biraz ekleme biraz çıkarma ve deneyim kazanmak durumunda kaldım. Biraz diğer dergilerdeki yazarlardan farklı olalım başkasına yazdırmayalım ve yazdıklarımız doğru kabul edilsin diye On-Line oyunculardan biri hatta Assassin Char’ında en iyilerden biri olana kadar yoluma devam ettim. Şimdi [SouL]ClawMaster olarak Türkiye’deki bütün Usta Diablo II LOD oyuncuları ile oynayıp edindiğim bilgi ve deneyimi kaleme döküp tüm bilgi ve deneyimimi siz değerli okuycudan sizayede prof. Diablo II LOD oyuncusu olma yolunda ilk adımı atmış olan newbieler ile paylaşıyorum. :D
Server Sistem:
2-4 Kişi için:
P III 800 mHz., 256 MB Ram, 10/100 Combo ethernet, IPX/SPX & TCP/IP network protokolü, Min. 16 MB 3D FX Ekran Kartı.
5-8 Kişi için:
Min. P III 800 mHz., 512 MB
Ram, 10/100 Combo ethernet, IPX/SPX & TCP/IP network protokolü, Min. 16 MB
3D FX Ekran Kartı.
Kullanıcı Sistemi:
Min. Celeron 500 mHz., 128 MB Ram, 10/100 Combo ethernet, IPX/SPX & TCP/IP network protokolü, Min. 16 MB 3D FX Ekran Kartı. (Her makine için bu sistem yeterlidir. Daha düşük konfigrasyonlarda takılma olur ve oyun kontrolünüz düşer.)
Oyunun Hikayesi:
Leoric
isimli bir savaşçı Westmarch'ın güney krallığında Klandaras'a gelir.
Burada halk onu çok sever ve onu kral ilan eder. Çok adaletli bir kraldır, doğruluk
ve dini Zakarum'un kutsal savaşçısıdır ve Klandaras'ı karanlık güçlerden
koruyabilecek güce sahiptir.
Bir
saray ve Cathedral yapılmasını ister ve yer olarak Tristam kasabasının yakınlarındaki
kadim günlerden kalmış bir manastırın yıkıntılarını seçer. Bütün yaşlılar
kralı bu büyük güçler barındıran yıkıntılar hakkında defalarca uyarır,
ama saray ve Cathedral yükselir ve bittiğinde krallığını ordan yönetir.
Bir zaman sonra Kral Leoric değişmeye başlar ve kimseye güvenmez, danışmanlarının
kuklası olur.
Komşu
ülkeler, ülkesine saldıracak diye paranoyak olunca, ters bir tepki olarak;
komşu ülkelere savaş açar. Savaşın başlamasından sonra biricik oğlu
Albrecht kaybolur ve Kral akıl sağlığını yitirir. Kral oğlunun bulunması
için Tristam kasabasına adamlarını yollar, katliyamdan çok az kasabalı sağ
kalır.
Kral'ın
çıldırdığı savaş meydanına gidince, Şovalye Lachdan, kralı durdurmak için
saraya geri döner. Kral'dan tacını ister, ama Kral vermez ve Cathedral'ın
derinliklerine kadar süren bir çatışma başlar. Şovalye, Kral'ı öldürmek
zorunda kalır.
Kral son olarak Şovalye ve adamlarını lanetler ve onlardan bir daha haber gelmez. Bizde bu arada bu olanı araştırmaya gelen eskiden Tristam'ın yerlisi olan birini canlandırıyoruz. Buraya kadar Diablo'yu anlatmış olduk. Diablo'yu oynayıp bitirenler Lanchdan'ın zindanlarda nasıl bir Death Knight olup bizden yardım istediğini ve Hell-Fire'a kadar sürüp giden hikayeyi çok iyi bilir. Diablo ölüp Hikayemiz Diablo II'ye geçince Tristam'ın nasıl darma dağan olduğunu göreceğiz. Diablo'nun kardeşi Baal kardeşinin izinden giderek kendi küçük beyni ile insanlığı yok etmek ister. Horragoth'a kadar gelen Baal ve orduları burada Barbarlara karşı çetin bir savaş verir. Ancak Barbarlarda Baal ve onun yenilmez orduları karşısında fazla tutunamaz. Son Episode'da Barbar'ların düşen son kalesine Arerat Submit'in 3 güçlü Barbar Savaşçısını yenerek giriyor ve yine beklenen sona ulaşıp dünyayı kurtarıyoruz.
Oyunun hikayesini bu bölümünü oynayan her oyuncu az çok biliyordur zaten. Zira bu oyuna ilginiz yoksa multi rehberini okumak gafletine düşmezdiniz zaten. Aşmış ve ermiş oyuncular (Ölünce kendilerine ait türbeleri olacak kişiler!) için hazırlanan bu bölüm bir nevi edebi eser olmasının yanında sizin okumakla yükümlü olduğunuz ikinci kitap. Kitabın birinci kuralı ise, hile yapmak, trainer kullanmak ve hack yapmak caiz değildir arkadaşlar. Bu kişiler Ahiret’te Tanrı tarafından hile yaptıkları için 100 Işık yılı cehennemde yanmakla cezalandıralacaktır (Olmayan Kerim bölüm ve ayet 1-1). Neyse hile yapmanın ne kadar ciddi bir suç olduğunu açıkladıktan sonra asıl olayımıza gelelim. Oyunumuz bildiğiniz gibi şeytan öldürmece oyunu (En basit anlatımı ile...). Oyunda ilerlerken karşımıza çıkan büyüklü küçüklü şeytan ve şeytancıkları öldürüyoruz. Böylece bölümlerde geçtiğimiz halkın saygı, sevgi ve hediyelerini kazanmış oluyoruz. Ama en büyük hediyeler daima öldürdüğümüz şeytancıklardan çıkıyor. Bir arkadaşım ben Diablo’yu oynarken bu tür yaklaşım içersine girip, “-Aaaa, sen Pokemon mu oynuyorsun?” demişti. Kafedekilerle beraber onu odunla kovalamıştık. Yani İzmir’de büyüyen bir insan Diablo gibi bir oyuna Pokemon derse; onun katli vacibtir! Böylesinden iki tane sallandıracaksın bakalım o zaman bilmeden konuşuyorlar mı?
Şimdi böyle bir girişi okuyan oyuncu, acaba ikinci paragrafı da okusam mı diye düşünür. Yani ben olsam düşünürüm. Acaba bu adam hiçbir şey bilmiyorda bu kadar geyikle mi doldurmuş bütün rehberi, yoksa mükemmel biliyor birazdan prefix, suffix diye başlayınca türev integral diye tepemize mi binecek? Korkmayın fazla teknik terimler kullanmadan hepinizin anlayacağı bir dille hepsini açıklayacağım. Zaten multi rehberini okuyorsanız gerekli ön bilginiz var demektir. Aslında bu tür rehberleri yazarken blizzard’ın resmi sitesindeki bilgileri de okumak lazım ancak orada yazan bazı bilgiler yanlış! Evet resmi sitesindeki bilgiler yanlış! Bunu nereden bildiğime gelince LOD ilk çıktığından beri oynayan arkadaşların oyun deneyimleri ve biraz Hex editör bilgileri ile beni aydınlatmaları bunu öğrenmemi sağladı. Bu yanlışları oyundaki bug’lar bölümünde anlatacağım.
Yaratıklar hakkında bilgi vererek rehberimize bir giriş yapalım. Mouse’nuzu yaratığın üzerine getirdiğinizde yaratığın sınıfını beyaz yazı ile, kırmızı uzun çizgi ile hit point’ini (Yani ne kadar vuruş sonra öleceğini) ve altın yazı ile de yaratığın özelliklerini görebilirsiniz. Beyaz yazı (Yaratığın sınıfı) zaman zaman altın veya mavi olabilir. Altın bölüm canavarı yani mutlaka öldürmeniz gereken, mavi Şampiyon öldürünce çok para veren türdür.
Devamında ise Rune adındaki yeni kaya soketler ve bunlarla yapılan silahların tarifleri yeni eklenen Expentional silah ve zırhlar birde Hroadric Kübün eski ve yeni tariflerini bulabilirsiniz. Demeyi çok isterdim ancak bu bölümden yeni eklenen silahların hepsini değilde düel’de kullanılan ve oyunların kaderini değiştiren “Damage Reduced by %X”, “Hit Slows Target %X” gibi eşyaları tanıtmayı uygun buldum.
Multiplay Oyunda Yaratıkların Zorluk Derecesi ve Verdikleri Experience Puanı:
Multiplay oyunlarda yaratıkların hit point’i ve zorluk seviyesi ile verdikleri experience oyunda bulunan oyuncu sayısına göre değişir. Benim ülkemin genç insanı üniversite sınavına uzun yıllar hazırlandığından böyle basit bir hesabı kafadan gözü kapalı olarak yapabilir zaten.: (Yaşam = Hit Pointler x Oyundaki Multiplay Oyuncu Sayısı). Yaratığın Başlangıç Experience aşağıdaki formül ile hesaplanır:
Experience = X + (n-1)x((2/3)X)
X = başlangıç experience’sı
n = # oyundaki oyuncu sayısı
Bu yaratığın başlangıç experience puanını veren formüldür.
Yaratık Seviyeleri vs Oyuncu Seviyeleri
Sizden yüksek seviyeli yaratıklara vurmanız zordur, 2,3 vuruştan sadece biri isabet eder. Ama fazla experience kazanırsınız. Bunun yanı sıra yaratıkların size vurması daha hızlı ve kolay olur.
Yaratıkların Büyüleri
Yaratıklar her zaman size isabet ettirecekleri zaman büyü atarlar. (Oklar hariç/Javelin ve Spearlar Hariç) Menzilli saldırılarda ise bu mümkün değildir.
Yaratık Tipleri
Canavarlar Şeytan (Demon), Ölümsüz veya Hayvan (Undead, Animals) olarak sınıflandırılır. Üzerinde Şeytan (Demon) veya Ölümsüz (Undead) yazmayanlar Hayvan (Animal) sınıfına girer.
Immunities/Etkilenmeme (Yada öyle bişey... :))
Bazı yaratıklar immunities adı verilen anti magic gücüne sahiptir. Bunlar Büyü (Magic), Fiziksel Hasar (Physical Damage), Zehir (Poison Damage) ve Element Hasarı’na (Elemental Damage) karşı bağaşıklık sahibi olan yaratıklardır. Bunun anlamı 100% korunma (Resistance) demektir. Normal zorluk seviyesinde sadece birkaç yaratık bu özelliktedir. Nightmare zorluk seviyesinde, daha çok yaratık bu özelliktedir. Hell zorluk seviyesinde ise bütün yaratıklar bu güce sahiptir. Cold Mastery, Conviction, ve Lower Resist, ve Amplify Damage Hell zorluk seviyesinde hiçbir yaratığa etki etmez.
Nightmare İçin Yaratıkların
levelleri aşağıdaki formüle göre artar:
Nightmare Yaratık Leveli =
Yaratık Leveli + 25
Yani normal oyundaki level
2 Skeleton, Nightmare’de level 27 Skeleton olur.
Yaratıkların skill
puanları +3 artar.
Unique Yaratıklar 1 yeni
bonus yetenek kazanır.
Hell Zorluk
Seviyesindeki Yaratıklar:
Hell
zorluk seviyesinde Yaratıkların Vuruş Puanı (Hit Point), Zırh Sınıfı
(Armor Class), Deneyimi (Experience), Vuruş Hasarı (Damage), Vurma Şansı’ı
(Chance to Hit), ve Bağışıklıkları (Resistances) artar.
Yaratıkların Levelleri aşağıdaki
formüle göre artar:
Hell Yaratık Leveli =
Yaratık Leveli + 50
Yani normal oyundaki level
2 Skeleton, Hell’de level 52 Skeleton olur.
Yaratık Skill’leri +7
artar.
Unique Yaratıklar 2 bonus
yetenek kazanır.
Silahlar:
Birazda
yeni silahlardan bahsedelim. Daha önce Diablo II’de en değerli silahlar rare
itemlerdi. Kimse Set ve Unique kullanmıyordu. Hile yapan oyuncular haricinde.
Hile yaptıklarından oyunun değerli silahlarının aslında Uniqler değil
rastgele çıkan rare itemler olduğunu bilmiyorlardı. Unique her ne kadar eşsiz
demek olsa da Unique silahlar herkesin elindeyken bir tane rare item kesinlikle
eğer ortada hile yoksa diğerinde olmuyordu. Bunu gören Blizzard War sınıfı
Unique, Set ve Turuncu renkte War Rare Itemler ekleyerek oyundaki özel silahların
değerini arttırmak istemiş. Ama yine de bir çoğu rare itemler karşısında
değersiz. Yeni eklenen Elite Unique ise başlangıç için mükemmel. v1.07'de
de durum böyleydi. Blizzard hemen arkasından v1.08 ve v1.09'u daha sonra
v1.09b, v1.09c ve v1.09d'yi çıkarıp battle.net in closed serverlarındaki
"dupe hack" (Itemleri Diablo 1'deki gibi yere atarak çoğaltma
hilesi) olayını çözümledi ve birçok silahın özelliklerini değiştirdi.
Kiminin gücünü azalttı kimininkini arttırdı ancak eski versyonlardaki
silahları eski özellikleri ile yeni versyonlarda da oynanabilir yapması birçok
yeni ve çokbilmiş oyuncuyu eski oyuncuların silahları hakkında bunlar hack
veya hileli demeye götürdü. Newbie'ler eskilerin gözünde karizma ve oyun
hakkındaki bilgilerini şüpheye düşüredursun www.diablotr.com
adresinin açılması ve Diablo Türkiye Federasyonunun kurulması ile tüm
bunlara çözüm geldi. (En azından Türkiye için) Gelen çözümleri okumak
veya Federasyona üye olup gerçekten kaliteli oyuncular ile Open Serverlarda
oynamak için Federasyonun resmi sitesini gezebilirsiniz.
Oyunda
bu seferde "Damage Reduced by %X" yazan itemler değer kazandı. Ancak
blizzard'ın offical battle.net inde oynayan oyunculara göre Reduced sınırı
%75! Yani siz %100 hatta %200'lük giyseniz dahi eşyalarınız en fazla %75
Reduced edebiliyor! Bundan sonra item seçimlerinizde buna dikkat etmelisiniz.
Reduced özelliğinin eklenmesi hatta abartılması yüzünden Berserk kullanan
sword barbarlar ve Fohadin'ler tekrar serverlara döndü. Hatta Jawelin kullanan
Jawezonlar ve Thunder Storm'lu Sorclarda artık oyunda mevcut! Yalnız “Damage
Reduced by %X” olayı single game de yaratıklara karşı %95!. Bunu da
unutmayın derim. İnsan insana savaşlarda %75!.
Bir
başka önemli özellik ise "Shael" rune, Atma's Mail, Valkyrie Wing
gibi %20 ve fazlası "Inc. Attack Speed" veren itemlerle donatılmış
bowazonlar birde Buriza Kado kullanınca makinalı tüfek gibi saldırı
yapabiliyorlar. Ancak Burizanın asıl özelliği “Piercing Attack”
kullanması, bu bir okun düşmanı delip geçmesi anlamına gelir ama
Bowazonların Guided Arrow yeteneği hatalı olduğundan takip eden ok rakibi
delip tekrar ona girmekte. Bir ok rakibinize en az 2 kere girip çıkıyor. Bu
durumu farkeden bazı uyanık oyuncular piercing skill’ini de açıp eşyalardan
da skill alarak olayı iyice abartıyorlar ve giren 2. 3. okta aynı derece de
hasar veriyor. Raven Frost Ring'in de eklenmesi ile "Cannot be Frozen"
özelliğini kolayca kazanan oyuncular artık rune ve çeşitli itemler ile
"Attack Slows Target" özelliğini kullanmaya başladılar. Ancak bu
özellikte insan insana yapılan savaşlarda yazan değerden çok daha fazla
yavaşlatmakta. %25 ve daha fazla değerlerde yavaşlatma uygulandığında
rakip adeta donup kalıyor.
Dikkat edilmesi gereken başlıca
itemler:
Vampire Gaze v1.08 için
“Damage Reduced by %25”, v1.09 için “Damage Reduced by %15-20”
Shaftop Mesh Armor
“Damage Reduced by %30”
String Ears Kemer
“Damage Reduced by %10-15”
Storm Shield Monarch
Shield “Damage Reduced by %35”
Arkenias Valor Balrog
Skin “Charakter Based Vitality (Level 99 için 49 Viatlity verir), Damage
Reduced by 10-30, +1-2 All Skill Levels”
Cleg Glaw Pincers Chain Gloves “Attack Slows Target %25”
Valkyrie Wing “%20 Faster Run/Walk”, “+1-2 Amazon Skill Levels”
Bu
itemleri giyen herhangi bir Char'ı indirmek için ya yüksek seviyede element
hasarı yada "Magical Damage" (Barbarian, Combat Skill, Berserk gibi)
gerekmekte. Bu durumda Magical Damage sahibi olmayan oyuncular Barana's Star,
Lightsabre ve benzeri Magical yada yan element Damage'i fazla olan itemleri
tercih etmeye başladılar. Ancak Barbarian ile oynayan Sword Barb'ların gözdesi
hala DoomBringer ve GrandFather. Bunun nedeni ise Inc. Speed'e vermedikleri
Skill'lerini "Natural Resistans" ve Berserk'e vermeleri ve Inc.
Speed'i 14. seviyede bırakmaları.
Normal Game (Resistans 0):
Unique
ve Skill veren silahlar. Bu itemleri kullanma nedeniniz, levelinizin küçük,
yapacaklarınızın sınırlı ve düşmanlarınızın güçsüz olması.
Nightmare Game (Resistans Normal Diablo II –30, LOD -50):
Life,
Strength ve Dexterity veren War sınıfı Exceptional rare veya Unique itemler.
Bu itemleri kullanma nedeniniz ise belirtilen Char Puanlarına ihtiyaç duymanız
ilk olarak bu zorluk seviyesinde War ve Exceptional itemler ile karşılaşıp aşmış
derecede güçlü vuruş ve defense elde etme şansınızın olması.
Hell Game (Resistans Normal Diablo II –50, LOD –100):
Resistans
ve Life veren War sınıfı Exceptional rare veya Unique itemler. Artık olayı
aştınız ama Normal Diablo II’de Hell zorluk seviyesinde –50 olan
resistanslarınız LOD’da –100 olduğundan dansöz gibi kıvırta kıvırta
oynamak istemiyorsanız mutlaka resistans veren zımbırtılar (items) bulmanız
gerek.
Karakterlerin Genel
Özellikleri (Kaynak Battle.net)
İlk olarak karakteriniz öldüğünde her karakter seviyesi için 500 altın kaybeder. Kaybettiği deneyim puanı yani experience ise normal oyun için "0", Nightmare için bir sonraki seviyeye geçmesi için gereken exp puanının %10'u, Hell zorluk seviyesi için ise %20'sidir. Ancak bu düşme asla sizi bir alt seviyeye indirmez. Sadece bulunduğunuz seviyeye kadar indirir. Cesedinizi aldığınızda ise kaybettiğiniz exp'in %50'sini geri alırsınız. Bu önemli ve gerekli açıklama birçoğunuz kafasındaki soru işaretlerini eminim kaldıracaktır.
Karakter
yetiştirmeye her sınıf ayrı özellikler ile başlasada hepsinin ortak özellikleri
bulunmakta. Bunları aşağıda sırası, ayrıntısı ve hesaplama yöntemleri
ile birlikte vereceğim.
Karakterlere
her seviyede dağıtmak için 5 puan verilsede bu özellikleri arttırmak için
herhangi bir sınırlama bulunmamakta. Gerek charm gerekse item seçimleri ile
her karakter herşeyi kullanabilir hale getirilebilir ancak bunlar skillerinden
dolayı ne kadar sağlıklı ve güçlü olacağı tartışılır.
Strength
(Kas Gücü) özelliği karakterinize daha çok savaş sırasında karşı
tarafa daha fazla hasar vermede, ağır zırhları ve silahları kullanmada
avantaj verir. Ancak büyücü sınıfı olan Necromancer, Sorcerer ve Elemental
Druid'ler 90 Strenght'ten fazlasına ihtiyaç duymazlar. Aynı şekilde bunlar
silah kullanmadıkları için Attack Rating'e ihtiyaç duymazlar ve Dexterity'de
vermezler. Oyundaki hiçbir Zırh 253 Strength'ten fazlasını istemez. Oyunda
Barbar ve Paladin gibi hem ağır zırh hemde ağır silah kullanıp saldırılarında
sadece Strenght'e bağlı olmayan karakterler de 253 Streght puanını bilinçli
olarak geçmez. Amazon'ların okları en fazla 134 Strength ister, Ancak bu
karakterler ile daha ağır zırh veya başka donanım taşımak isterseniz eşyalar
ile birlikte bu Strenght puananı geçebilirsiniz. Amazon'ların Spear ve
Crossbow sınıfı silahları en fazla 152 Strength ister.
Her
karakter her istediği zırhı üstüne giyebilir. Zırhlarda
bir sınırlama yoktur! Ancak kask, kalkan ve bazı silahları sadece yapıldıkları
sınıflar kullanabilir.
Attack
Damage/(Saldırı Puanı)
- Herhangi bir skill veya büyülü eşya kullanmadan silahın normal attack ile
kullanılması veya fırlatılması sırasında düşmana verdiği hasarı
hesaplamak için aşağıdaki formüller kullanılır. Skill'ler ise bu puanların
üzerine belirtildiği miktarda hasar puanı ekler.
El
ile Vurulan veya Fırlatılan Silahlar:
Son
Minimum Hasar Puanı = Silahın Minimum Hasar Puanı x (Str + 100) / 100
Son Maximum Hasar Puanı = Silahın Maximum Hasar Puanı x (Str + 100) / 100
Bows
ve Crossbow Sınıf Silahlar:
Son
Minimum Hasar Puanı = Silahın Minimum Hasar Puanı x (Dex + 100) / 100
Son Maximum Hasar Puanı = Silahın Maximum Hasar Puanı x (Dex + 100) / 100
Dexterity
(Refleks ve Çeviklik) Vuruşlarınızda ve kalkan kullanmanızdaki başarınızda
etkisi vardır. Dexterity’nin düeller de kullanım amacı ve Bowazon harici
karakterlerde maximum sınırı 120 dir. 120 Dexterity’e sahip oyuncular Storm
Shield Monarch vb. kalkanlar ile maksimum seviyede korunma şansı alabilirler.
Son günlerde moda olan dexterity puanı 120’dir. Ayrıca savunma da, saldırılarda
başarılı ve menzilli vuruşlarda belirleyici faktördür:
Attack
Ratings (Saldırı
Görüşü) - Saldırı Görüşü büyülü saldırılarda ve saldırı yeteneği
sınıfına girmeyen alanlarda etkisizdir. Sadece el ile tutulan saldırı
silahları ve oklarla yaylar buna ihtiyaç duyar.
Yakın
dövüşçüler 50-75% arası Attack Rating ile başarılı vuruş
yapabilirler. Eğer yakın dövüşçü bir karakterseniz ve sürekli vuruşlarınızda
ıskalıyorsanız Dexterity vermeniz gerekiyor demektir.
El
ile Saldırılarda Vurma Şansı: 100 x AR / (AR + DR) x 2 x alvl / (alvl +
dlvl)
AR
= Attack Rating; alvl = Saldıranın Seviyesi; dlvl = Savunanın Seviyesi.
Üzerinizdeki
herşeyi çıkardığınız zamanki Attack Rating'niz = (Dex x 4) - 28.
El
ile saldırılar asla 5%'ten küçük ve 95%'ten büyük vurma şansına sahip
değildir.
Defense
Rating - Dövüş sırasında
gelen saldırılarından kaçma refleksi.
Bütün
eşyalar çıkarıldığındaki Defense Rating'iniz = Dex / 4 (Aşağı Doğru).
El
ile saldırılarda asla 5%'ten küçük ve 95%'ten büyük kaçma şansına
sahip değildir.
Vitality
karakterinizin yaşam gücünü ve koşma gücünü arttıran özelliktir. Son günlerdeki
moda ise 250-300 arası Vitality puanı vermektir. 300 Vitality’i ise her char
yapamaz.
Stamina
sizin seviyeniz ve yaşam gücünüz arttıkça otomatik olarak artar.
Life
daha zor ölmenizi sağlamak için oyunda en çok vermeniz gereken puanlardan
biridir. Bunu eşyalar ile de destekleyebilirsiniz.
Chance
of Double Heal/Çift Kat İyileşme Formülü
Vitality'nin
anında 200 artması: Vit / 4
Vitality'nin 200'er artma şansı: 100 - (10000 / Vit)
İksirin
tiip formüle etki etmez. Buradanda göreceğiniz gibi Vitality'niz ne kadar
fazla ise sağlığınızın geri gelmesi o kadar zor ve uzun sürer.
Replenish
Life Forumula/Kendiliğinden İyileşme Formülü
(25
x "+Replenish Life") / 256 = Her Saniye Artan Sağlık
Örnek,
eğer +5 Replenish Life'nız varsa:
(25
x 5) / 256 = .48828 sağlık her saniye artar
Kolay
ve yaklaşık sonuç için bunu da kullanbilirsiniz +Replenish Life/10 = .50 (Bu
yaklaşık .48828 demektir :))
Energy
karakterinizin sahip olduğu büyü gücünü arttırır.
Mana
Savaşçı karakterler büyücülere göre çok daha az büyü harcayıp çok
daha fazlasını çalabildikleri için onlar bu özelliğe ihtiyaç duymazlar. O
yüzden bu özelliği sadece büyücü sınıfları kullanır. Bunlar
Necromancer'ların hepsi, Sorcerer'ların hepsi, Druidlerin Elemental olanları
ve Trapassin olarak bilinen ve sadece tuzak kullanan Assassin sınıflarıdır.
Çünkü bu sınıflar Manaçalamazlar.
Chance
of Double Mana Regeneration/İki Kat Büyü Çoğaltma Şansı
Mana Potion içtikten sonra büyünüzün yerine gelme şansı:
Her
artışında 200 puan büyü gücü artımı için: Energy / 4
Büyü
gücünün 200'den fazla artışı için: 100 - (10000 / Energy)
İksirlerin
kalitesinin formülde bir önemi yoktur.
Mana
Regeneration Formula/Büyü Gücünün Tazelenme Formülü
Büyü
gücünün kendi kendine geri dolması:
25
x <<256 x maximum mana / (25 x 120)] x (100 + %Büyünün Geri Dolması) / 100]
/ 256
[
] parantezler ile belirtilenler aşağı yönlü etkenlerdir.
Örnek,
900 Mana ve level 20 Warmth ile (+258% Büyünün Geri Dolması), biz 26.5625
Mana/saniye geri getirebiliriz.
25
x <<(256 x 900) / (25 x 120)] x (100 + 258) / 100] / 256
25
x <<230400 / 3000] x (358 / 100)] / 256
25
x [76 x 3.58] / 256
25
x [272] / 256 = 26.5625 Mana/saniye
Yaklaşık
sonuç için: (M x R) / 120. M = Maximum Mana
R = (100 + %Büyünün Geri Dolması) / 100
(900
x (100 + 258) / 100) / 120 = 26.85
Mana
elde etmek için mutlaka mana veren eşyalar kullanın veya büyünün geri
dolması özelliği veren eşyalar kullanın.
Daha
Ağır Zırhlar Koşma Gücünün ve Koşma/Yürüme Hızının Daha Çabuk
Bitmesine Neden Olur
Aynen
yukarıda yazdığı gibi. Shield/Kalkanlar staminanın çabuk bitmesine neden
olmaz ancak Koşma/Yürüme hızının (Run/Walk speed) azalmasına neden
olurlar. Light ve medium zırh sınıfları koşma gücünüzden azalmaya neden
olmaz. Heavy armor sınıfı zırhlar iki kat stamina harcanmasına neden olur.
Kalkan -10% ve Zırh -10% yavaşlatarak toplamda koşma hızınızın 20%
azalmasına neden olur. Eğer staminanız çok çabuk bitiyorsa daha hafif zırh
ve kalkan kullanın. Aşağıdaki kısmı Türkçeye çevirmiyorum çünkü
oyunda eşyalar aynen bu isimler ile geçiyor ve çevirmenin bu kısımda bir
anlam, amacı ve yararı yok bence. Sizce olabilir belki ama buradan yazan ve
parmakları kopmak üzere olan beyni sulanmış kişi benim! :E
Light
Armor
(ArmorSpeed=0)
Quilted Armor/Ghost Armor/Dusk Shroud
Leather Armor/Serpentskin Armor/Wyrmhide
Hard Leather Armor/Demonhide Armor/Scarab Husk
Studded Leather Armor/Trellised Armor/Wire Fleece
Breast Plate/Cuirass/Great Hauberk
Light Plate/Mage Plate/Archon Plate
Light
Shields
Necromancer
Shrunken Heads
Paladin Shields
Buckler/Defender/Heater
Small/Round/Luna
Kite/Dragon/Monarch
Bone/Grim/Troll Nest
Spiked/Barbed/Blade Barrier
Medium
Armor
(ArmorSpeed=5;
5% hız azaltır)
Ring Mail/Linked Mail/Diamond Mail
Chain Mail/Mesh Armor/Boneweave
Splint Mail/Russet Armor/Balrog Skin
Field Plate/Sharktooth Armor/Kraken Shell
Gothic Plate/Embossed Plate/Lacquered Plate
Ancient Armor/Ornate Armor/Sacred Armor
Medium
Shields
(5%
hız azaltır)
Large/Scutum/Hyperion
Gothic/Ancient/Ward
Heavy
Armor
(ArmorSpeed=10;
10% hız azaltır)
Scale Mail/Tigulated Mail/Loricated Mail
Plate Mail/Templar Coat/Hellforged Plate
Full Plate/Chaos Armor/Shadow Plate
Heavy
Shields (10% hız
azaltır)
Tower/Pavise/Aegis
Stamina
Gain/Koşmanın Harcanması
Durudken:
Maximum Stamina / 256
Şehirde Yürüken: [Maximum Stamina / 2] / 256
Şehir Dışında Yürürken (Eğer Stamina>0): [Maximum Stamina / 2] / 256
Örnek:
Maximum Staminası 167 olan ve +52% stamina geri kazanma özelliği olan oyuncu.
25
x (<<167 / 2] x (100 + 52) / 100] / 256) = 12.305 Stamina her saniye için.
Stamina
Loss/Koşma Kaybetme
25
x (40 x (1 + [ZırhHızı(ArmorSpeed)/ 10]) x EşyaHarcamaMiktarı / 256)
ArmorSpeed
(ZırhHızı) değerleri yukarıdaki tabloda verilmiştir. ItemDrainRateher eşyaya
göre değişen bir özelliktir. The Treads of Cthon (50%) dir ve belli olan tek
özellik budur.
Örnek:
Light Armor: 25 x (40 x (1 + [0 / 10]) / 256) = 25 (40 / 256) = 3.91 Stamina her
saniye için.
Blocking/Korunma
Korunma
genelde kalkanlar ile ilgili ancak Assassin vb. karakterlerde çift silahlarında
gard alma şansı olan bir özelliktir. 120 Dexterity verdiğiniz zaman maksimum
korunma şansına sahip olursunuz. Ancak 120’den fazla vermeniz size bir yarar
sağlamaz. Bu yüzden Dexterity’inizin base seviyesini maksimum 120’ye
getirin.
Başarılı
korunma şansı aşağıdaki gibi hesaplanır:
Toplam
Korunma = (Korunma x (Dexterity - 15)) / (Karakter seviyesi x 2)
Korunma = Sahip olduğunuz bütün eşyaların toplam korunma şansı
Daha yüksek korunma için Dexterity'niz yüksek olmalıdır. Toplam en yüksek korunma şansı %75 tir. "Damage Reduced by %X" özellikli eşyaların toplam korunması da %75 tir. Siz %75'ten daha fazla giysenizde bunun bir yararı olmaycaktır.
Not #1: Eğer bir oyuncu hareket halinde ise korunma yüzdesi 1/3 oranında azalır. Ancak bu azalma Assassin'in "Double Weapon Block" skill'i için söz konusu değildir. Ancak o skill'de de bir bug bulunması yüzünden Assassin Çift Claw ile ancak %20'lik bir korunma şansı yakalar. Assassin’ler genelde Düel sırasında koşmak yerine yürümeyi tercih ederler. Aynı taktiği Level 20 Vigor kullanan ve bol miktarda “Faster Run/Walk” veren eşya kullanan yüksek seviyeli Paladinlerde kullanmaktadır.
Not #2: Bu kısımdaki bilgilerin oyunun hikayesi haricindeki teknik ve formül kısmı oyunun yapımcısı Blizzard'ın oyun için açtığı www.battle.net/diablo2exp adresinden önemli olanlarının Türkçeye çevrilmiş şeklidir. Oyunun hikayesi ise ilk GameShow Dergisinin değerli yazarları tarafından yazılmıştır. Kendileri FRP oyunlarında da bir numara olduklarından ve oyunculara olan saygımızdan onların yazdığı bu güzel çeviriyi hiçbir değişiklik yapmadan sadece birkaç ekleme (Diablo II LOD kısmının hikayesi) ile yayınladık. Bu teknik ve formül bilgi kısmı bütün oyuncuların bilmesi gereken bir kısım olduğundan birinci kaynağından öğrenmenizi doğru bulduk. Düel'ler için önerilen eşyalar kısmı ise [SouL] Clan'ından bağımsız olarak benim önerimdir. Ancak Battle.net'in düel ladder 1.'leri ve tüm deneyimli düel oyuncularıda bu itemleri kullanmaktadır.
Crafted
Itemler/Karaktere Bağlı Kalitede Oyuncuların Yarattığı Eşyalar
Crafted, Karaktere Bağlı Kalitedeki Eşyaların İngilizce’sinin kısaltılmışı olan turuncu renkteki her türlü eşyanın genel adıdır. Bu eşyaları oyuncular belli başlı formüllere göre çeşitli eşya ve taşları Horadric Cube'de transmute ederek oluşturmaktadır. Bir Crafted Item'in eşi hile yapılmadığı sürece kesinlikle olamaz! Eğer biri size bundan iki tane yaptım derse bilin ki o yalandır. Crafted yaparken, yapan oyuncunun seviyesi ve kullandığı eşyaların seviyeleri oluşacak yeni eşyanın özellikleri ve seviyesi hakkında belirleyici özellik taşır bu yüzden crafted eşyayı yapan karakterin seviyesi ne kadar büyükse eşya o kadar kaliteli olur. Size önerim Level 80-85'ten önce asla Crafted yapmayın. Bulduğunuz rune, perfect soketleri, büyülü eşyaları ve büyülü jewelleri biriktirin. Crafted eşyalar dört ana sınıfta toplanmaktadır. Bunlar resistans verenler, life çalanlar, life verenler ve gelen saldırıyı etkisiz hale getirenler olarak gruplanmışlardır. Her düel karakteri bir olmadığından herkes kendine göre birşeyleri burada bulacaktır. Aşağıda türkçe olanlar bizim çeviri yapmadan ancak genel olarak ne işe yaradıklarını tanıtmak için link verdiğimiz resmi Diablo II Lord of Destruction sayfalarıdır.
Resistans Verenler |
Hızlı Büyü Yapmayı Sağlayanlar |
Life Çalanlar |
Vuruş Gücünü Arttıranlar |
Rune ve Horadric Küp Kullanımı:
Şimdi gizli silahımız olan “Rune” adındaki oyuna yeni eklenen taşların ne işe yaradıklarını anlatalım. Bu taşlar doğru sıra ile dorğu silahlara konduklarında onları crafted (turuncu), rare (sarı), unique (altın), elite unique (altın) ve expentional unique (altın) silahlar haline getiriyor. Ama bunu yapmak o kadar kolay değil. Size ilk önce bunu nasıl yapmanız gerektiğini öğreticem. Bu silahlrı yapmak için 4 altın kural var:
Doğru taşları doğru sıra ile yukarıdan aşağı doğru dizmelisiniz.
Doğru silah olduğuna emin olun, kesinlikle normal soketli bir silah olmalı; yani hiçbir büyü özelliği bulunmamalı. Silahın ismi beyaz yazı ile yazılmış olmalı.
Silahın üzerinde gereğinden fazla veya az soket yuvası bulunmamalı.
Her taş her silaha konduğunda unique hale gelmez. Ancak unique yapmak için soketli itemin expentional olması ise onun unique olmasını engellemez. Genellikle expentional sınıftan soketli silahları unique hale getirin. Bu işinize daha çok yarayacaktır.
Şimdi Rune adındaki taşları teker teker tanıyalım.
İsim Silah/Zırh/Kafalıklar/Kalkanlar Seviye
El +50 Saldırı Menzili Ekler, +1 Görüş Menzili +15 Savumaya Ekler, +1 Görüş Menzili 11
Eld 175% Ölümsüzlere Karşı Hasara Puanı Verir, +50 Ölümsüzlere Karşı Saldırı Menzili Artar 15% Koşma Sınırı/Savunma Şansı Artar(Kalkanlar) 11
Tir +2 Her Ölümden Sonra Büyü Eklenir +2 Her Ölümden Sonra Büyü Eklenir 13
Nef Geri İtme +30 Savumaya Ekler Vs. Missile 13
Eth -25% Hedef Savunma Düşer Yeniden Büyü Artma Miktarı Artar 15% 15
Ith +9 En Yüksek Hasar Puanına Ekler 15% Hasar Puanı Büyü Gücüne Ekler 15
Tal +19 Hasar Puanlı Zehirli Saldırı 2 Saniye Zehir Dayanıklılığı 30%/Zehir Dayanıklılığı 35%(Kalkanlar) 17
Ral Ekler 5-30 Ateşli Hasar Puanı Ateşli Dayanıklılık 30%/Ateşli Dayanıklılık 35%(Kalkanlar) 19
Ort Ekler 1-50 Elektrikli Hasar Puanı Elektrik Dayanıklılık 30%/Elektrik Dayanıklılık 35%(Kalkanlar) 21
Thul Ekler 3-14 Soğuk Hasar Puanı Soğuk Dayanıklılık 30%/Soğuk Dayanıklılık 35%(Kalkanlar) 23
Amn 7% Yaşam Her Vuruşta Çalınır Attacker Takes Hasar Puanı of 14 25
Sol +9 En Düşük Hasar Puanına Ekler Hasar Puanı Artar 7 27
Shae 20% Saldırı Hızı Artar 20% Daha Hızlı Seri Vuruş/20% Daha Hızlı Savunma Alma İmkanı(Kalkanlar) 29
Dol Vuruş Yaratıkları Panikletir 25% Replenish Yaşam +7 31
Hel Gereksinimler -20% Gereksinimler -15% -
Io +10 Yaşam Gücüne Eklenir +10 Yaşam Gücüne Eklenir 35
Lum +10 Enerjiye Ekler +10 Enerjiye Ekler 37
Ko +10 Çevikliğe Ekler +10 Çevikliğe Ekler 39
Fal +10 Kas Gücüne Eklenir +10 Kas Gücüne Eklenir 41
Lem 75% Yaratıklardan Fazladan Para Çıkar 50% Yaratıklardan Fazladan Para Çıkar 43
Pul 175% Hasar Puanı To Şeytanlar, +100 Attack Rating Tekrar Şeytanlar +30% Arttırılmış Savumaya Ekler 45
Um 25% Şanslı Rastgele Yara Açma Şansı Bütün Dayanıklılıklar +25(Zırh) +15(Kafalıklar) +12(Kalkanlar) 47
Mal Yaratık Sağlını Aşağı Çeker Büyülü Hasar Puanını Arttırır 7 49
Ist 30% Daha İyi Büyülü Eşya Bulma Şansını Arttırır 25% Daha İyi Büyülü Eşya Bulma Şansını Arttırır 51
Gul 20% Bonus Saldırı Menzili Ekler 5% En Yüksek Zehir Dayanıklılığı 53
Vex 7% Her Vuruşta Büyü Çalar 5% En Yüksek Ateşli Dayanıklılık 55
Ohm +50% Hasar Puanı Artar 5% En Yüksek Soğuk Dayanıklılık 57
Lo 20% Ölümcül Vuruş Verir 5% En Yüksek Elektrik Dayanıklılık 59
Sur Vuruş Hedefi Kör Eder Maximum Mana 5%/+50 Büyü Gücüne Ekler (Kalkanlar) 61
Ber Rastgele Yara Açma Verir 20%, Size Yapılan Fiziksel Saldırıyı Etkisiz Hale Getirir 8% 8% 8% 63
Jo Hedefi Yavaşlatır 25% En Yüksek Yaşamı Arttırır 5%/+50 Yaşam (Kalkanlar) 65
Cham Hedef Donar Asla Donmaz Asla Donmaz Asla Donmaz 67
Zod Yokedilemez Yokedilemez Yokedilemez Yokedilemez 69
İsimlerinin başına Rune’lardan hariç ek kelimeler gelmekte. Bunlar Rune Itemlerı tamamladığınızda olur. Sizin yapmanız gereken unique itemin ikinci kelimesini doğru hecelerle oluşturmak. Bunun İçin Rune Emri'nde belirtilen kelimeyi sırası ile item'e yerleştirerek yapmalısınız.
Diablo II: LOD
v1.09 Rune Word Tarifleri:
Rune
Kelimesi |
İşlediği
Eşyalar |
Rune
Emri |
Tamamlanmış
Özellikler |
Ancient's Pledge |
3 Soketli Kalkanlar |
Ral + Ort + Tal |
+50%
Savunma Arttırımı |
Black |
3 Soketli Sopa/Çekiç/Mace'ler |
Thul + Io + Nef |
+120%
Hasar Puanı Arttırımı |
Fury |
3 Soketli Her Çeşit Silah |
Jah + Gul + Eth |
+209%
Hasar Puanı Artar |
Holy Thunder |
4 Soketli Scepter'lar |
Eth + Ral + Ort + Tal |
+60%
Hasar Puanı Artar |
Honor |
5 Soketli Her Çeşit Silah |
Amn + El + Ith + Tir + Sol |
+160%
Hasar Puanı Artar |
King's Grace |
3 Soketli Scepter ve Kılıçlar |
Amn + Ral + Thul |
+100%
Hasar Puanı Artar |
Leaf |
2 Soketli Orb Harici Büyücü Sopaları |
Tir + Ral |
Ekler
5-30 Ateşli Hasar Puanı |
Lionheart |
3 Soketli Zırhlar |
Hel + Lum + Fal |
+20%
Hasar Puanı Artar |
Lore |
2 Soketli Kafalıklar |
Ort + Sol |
+1
Her Skill Seviyelerine Ekler |
Malice |
3 Soketli Tek El Silahlar |
Ith + El + Eth |
+33%
Hasar Puanı Artar |
Melody |
3 Soketli Oklar |
Shael + Ko + Nef |
+50%
Hasar Puanı Artar |
Memory |
4 Soketli Orb Harici Herçeşit Büyücü Sopası |
Lum + Io + Sol + Eth |
+3
to Sorceress Skills |
Nadir |
2 Soketli Her Çeşit Kafalık |
Nef + Tir |
+50%
Arttırılmış Savumaya Ekler |
Radiance |
3 Soketli Her Çeşit Kafalık |
Nef + Sol + Ith |
+75%
Arttırılmış Savumaya Ekler |
Rhyme |
2 Soketli Her Çeşit Kalkan |
Shael + Eth |
20%
Savunma Şansı Artar |
Silence |
6 Soketli Her Çeşit Silah |
Dol + Eld + Hel + Ist + Tir + Vex |
200%
Hasar Puanı Artar |
Smoke |
2 Soketli Zırhlar |
Nef + Lum |
+75%
Arttırılmış Savumaya Ekler |
Stealth |
2 Soketli Zırhlar |
Tal + Eth |
Büyülü
Hasar Puanını Arttırır 3 |
Steel |
2 Soketli Mace'ler/Baltalar/Kılıçlar |
Tir + El |
20%
Hasar Puanı Artar |
Strength |
2 Soketli Tek El Silahlar |
Amn + Tir |
35%
Hasar Puanı Artar |
Venom |
3 Soketli Herçeşit Silah |
Tal + Dol + Mal |
Vuruş
Yaratıkları Panikletir 25% |
Wealth |
3 Soketli Zırhlar |
Lem + Ko + Tir |
300%
Yaratıklardan Fazladan Para Çıkar |
White |
2 Soketli Wand'lar |
Dol + Io |
Vuruş
Yaratıkları Panikletir 25% |
Zephyr |
2 Soketli Oklar |
Ort + Eth |
+33%
Hasar Puanı Artar |
İşte şimdilik bulunan silahların hepsi bu kadar. Sizde yeni silahlar ve itemler yaratabilirsiniz. Bu sizin araştırmacı kişiliğiniz ve zamanınıza bağlı. Sanırım bu Rune’ları kullanamayı iyi bilenler battle.net’te Ultima On-Line’da olduğu gibi item yapıp satmaya başalayabilirler. Daha önce Horadric Cube kullanmayı öğrenenlerde potion ve silah atıyordu.