1/6

Pusu Röportajı

Murat Oktay 3.06.2010 - 12:31
Pusu'ya yatmış beklerken, durmadık, sizin için sorduk.

Pusu’yu ilk duyurulduğu günden beri takip ediyorum. Haklarında o kadar çok söylenti çıktı ki... “İptal oldu, Beşiktaş’ta bir ofiste çalışmaya başladılar, Yoğurt ile görüşüyorlar” dendi. Hep büyük bir merakla bekledik. 2003 yılının başında ilk röportajımızı hatırlıyorum. Kayıtlara girmesini istemedikleri birçok bilgi verip, o gün beni epey etkilemişlerdi. Oyunun karakterlerini resimleri ile tanıtmışlar, nasıl bir proje olacağını, bilinen Pusu’da ne gibi değişiklikler olacağını anlatmışlardı. Aradan nerede ise tam 2 yıl geçti. Oyunun çıkmasına kısa bir süre kaldığı için merakımızda doruk noktasına ulaştı. Hemen randevu aldık ve görüşmeye gittik.

Toplantı odasında Yoğurt Teknolojileri’nin sahibi Cemil Türün bizi karşıladı. Sıcak bir “Merhaba” nın hemen ardından anlatmaya başladı. Projenin tamamlandığını, oyunda bizi nelerin beklediğini kısaca özetledi. Ama asıl bombayı sona saklamıştı. “Pusu’nun tamamlanmış olması ile hiç beklemeden yeni projemizin çalışmalarına başladık.” diyordu. Biraz sıkıştırsamda ağzından bu sefer nerede ise hiç bilgi çıkmıyordu. Cümle aralarında verdiği ufak birkaç bilgi olmadı değil. Bunları önümüzdeki günlerde bazı noktalar daha açığa kavuştukça sunacağım.

Oda da tabi ki sadece Cemil Türün ile beraber değildik. Proje ekibinden Cem Uzunlar ve Hakan Yüksel’de Pusu’yu anlatabilmek için sabırsızlıkla bekliyorlardı. Hiç beklemeden onlara döndüm ve sorularımı ardı ardına patlatmaya başladım. Merakımı bastırabilmek için her sorduğum soru, beni daha çok meraklandırdı. Okudukça sizinde aynı şeyleri düşüneceğinizden eminim.

Bu röportajı randevusunu veren Yoğurt ve 3TeGames ekibine yürekten teşekkür ediyorum. Ülkemiz koşullarında ortaya çıkardıkları dünya standardındaki bu oyunu en kısa zamanda bilgisayarımızda görebilme dileklerimizle.

Pusu Röportajı

Hakan Yüksel - Cem Uzunlar

2/6

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Pusu projesi ne kadar sürede nasıl gelişti?

Pusu Röportajı
Pusu (Cem Uzunlar): Proje Hakan Yüksel ve benim (Cem Uzunlar) fikrimle oluştu. İlk etapta aklımızda herhangi bir senaryo olmamasına karşın, oyunun türünün FPS olmasına karar kıldık. Sonrasında bir senaryo çalışması yaptık. Bunun sonucunda şu anki Pusu’nun senaryosu ile birebir aynı olmasa da ana fikri oldukça benziyordu. Konu yine Fatih karakterinin N.A.T.O.’da asker olması ile başlıyordu. Sonrasında 2-3 ay o projenin demosunu hazırlamakla geçti. Ben teknoloji demosunun teknik alt yapısını hazırlarken, Hakan’da bölüm ve dokuları hazırladı. Demo tamamlandığında, açmış olduğumuz 3tegames sitesinde yayınladık. Çeşitli dergi ve sitelere yaptığımız demoyu gönderdik. Sonrasında ise destek beklemeye başladık. Türkiye'de daha önce, planladığımız kapsamda bir oyun projesinin geliştirilmemiş olması ve oyun satışlarının tamamına yakının kopya olduğu göz önüne alındığında, böyle bir desteğin yatırımcılar için de oldukça riskli görüldüğünü söyleyebiliriz. Beklediğimiz destek önerileri, demomuzun televizyon ve dergilerde sıklıkla yer almaya başlamasından sonra gelmeye başladı. İlk olarak Medyavizyon ortaklarından Aslı Kocaoğlu ile anlaşarak proje üzerinde çalışmaya başladık. 1.5 sene kadar çalışmalarımızı sürdürdük. 2003'ün ocak ayında Yoğurt Teknolojileri 3. ortak olarak projeye katıldı. O tarihten bu yana Yoğurt ekibiyle birlikte çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Peki kişi ve kurumlardan istediğiniz desteği alabildiniz mi?

Pusu (Cem Uzunlar): Açıkcası Pusu ile ilgili beklenti ve merak sürekli devam ediyordu. Biz ise çok sık güncelleyemesekte internet adresimizden gerek ekran görüntüleriyle gerekse haberlerle ilgiyi taze tutmaya çabaladık. Buna karşın internette ve bize gelen e-postalarda “Pusu’da bir çok Türk-oyun projesi gibi iptal mi edilecek?” sorularını görüyorduk. Fakat biz bu tür serzenişlere kulak asmayıp, proje üzerinde çalışmaya devam ettik. Bunun karşılığını da yakın zamanda bir televizyon kanalında yayınlanan fragmanımızın ardından aldık. İnsanların ilgisinin kaldığı yerden devam ettiğini görmek bizi çok sevindirdi. Aslında Pusu bitmemiş, çalışıyorlarmış, beklediğimizin çok üstünde iş çıkarılmış gibi çok güzel tepkiler almaya başladık.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Pusu ilk olarak piyasaya FPS olarak tanıtıldı. Fakat sonrasında ekran görüntüleri ve videolarda gördük ki oyun, Third Person Shooter’a çevrilmiş. Bu değişimin sebepleri nelerdir?

Pusu (Hakan Yüksel): Oyun genel olarak karakter ve hikaye anlatımı üzerine kurulu olduğu için, ana karakterimizin ekranda gözükmesi en önemli sebeplerden birisiydi. Ayrıca şu anda oyuna dahil etmemiş olsakta, başlangıçta karaktere farklı hareketler yaptırma fikirlerimiz vardı. Bunlar FPS ile yapılamayacak tarzda hareketlerdi. Bu yüzden TPS’a çevirdik.

3/6

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Peki bu durum yapımın geçikmesine sebep oldu mu?

Pusu (Cem Uzunlar): Aslında geçikmesine sebep olmadı. Çünkü o kararı verme noktasında oyunun FPS yada TPS olması ile ilgili herhangi bir işimiz başlamamıştı. Tam seçim noktasında o karar verildi.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Oyunda videolardan gördüğümüz kadarıyla standart Third Person hareketleri mevcut. Peki Max Payne gibi oyunlarda gördüğümüz bazı özel hareketler Pusu’da da var mı?

Pusu Röportajı
Pusu (Cem Uzunlar): Bu hareketler için bir çok seçenek vardı. Büyük bir kısmını da değerlendirdik ama bunların işe olarak bize ne gibi bir yük getireceğini de düşünmek gerekiyordu. Sonuçta bir çok oyunda bahsi geçen özel hareketler var. Sonuç olarak bunların hangilerini kullanmazsak; hem bizim işimiz azalır hem de oyunun kaltesinden birşey kaybetmeyiz diye düşünerek, insanların TPS’larda çok kullandığı standart hareketleri koyduk.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Videoyu izlediğimizde, karakterlerin seslendirmelerinin Türkçe olduğu dikkatimizi çekti. Buradan Pusu’nun sadece kendi ülkemizde mi piyasaya çıkacağını anlıyoruz?Yoksa planlarınız arasında yurt dışında da bu oyunu dağıtmak bulunuyor mu?

Pusu (Cem Uzunlar): Mutlaka. Oyunumuzun kalitesi yurt dışında da piyasaya çıkabilecek ve belli bir ilgi görebilecek düzeyde fakat biz ilk başta Türkiye’de çıkartmak, buradaki tepkiyi almak ve sonucu görmek istiyoruz. Ayrıca biz oyunun alt yapı çalışmalarını sürdürürken, başka dillere adaptasyona uygun hazırlamaya çalıştık. Eğer buradan gerekli ilgiyi alırsak, çok kısa bir süre içerisinde oyundaki sadece seslendirme kısımlarını değiştirip, başka bir dile de aktarabiliriz.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Oyunun videosunda gördüğümüz kadarıyla Pusu’nın bir bölümü İstanbul’da geçiyor. Oyunda birebir gerçek mekanlar mı kullandı?

Pusu (Hakan Yüksel): Oyunun bir kısmı İstanbul’da geçiyor fakat tamamı değil. Örneğin oyunda Haydarpaşa var. Karadeniz’de bir ada da bulunan mağara ve Askeri üs mevcut.

4/6

Pusu (Cem Uzunlar): Aslında bütün olayı Türkiye’de ve Türkiye’deki mekanlarda geçirmedik. Olay yurt dışında başlıyor. Oradan Fatih, Türkiye’ye geliyor. Sonrasında Topkapı’ya.
Mekanları tasarlarken, birebir aynı sokağı yaratmadık fakat çok benzettik. Hakikaten o sokaklardan bir tanesi o. Çok benziyor. Aynı şekilde Haydarpaşa da birebir olmasada yine çok benzeyen yönleri var, özellikle liman kısmı. Oradan karşı kıyıyı, Aya Sofya vs... görebiliyorsunuz.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Yani orijinaline mümkün olduğunca sadık kalmaya çalıştınız?

Pusu (Cem Uzunlar): Sadık kalmaya çalıştık fakat hikaye elverdiğince oyunda, başka mekanlara başka ülkelerede gidiyorruz.

Pusu (Hakan Yüksel): Oyun yaparken; ben bu mekanı alacağım ve birebir kullanacağım diyemiyorsunuz. Çünkü bazı şeyler oyunun yapısına aykırı oluyor. Bu yüzden bazı ufak tefek değişiklikler yapmanız gerekiyor.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Peki oyunda ne tür silahlar kullanılacak?

Pusu (Cem Uzunlar): Oyunda tamamen içinde bulunduğumuz dönemde kullanılan silahlara yer verdik. Zaten oyun genel olarak gerçekçi bir oynanış üzerine kurulu. Bu yüzden silahlar epey tanıdık gelecektir. Bir tane Türk silahı da var. Onuda oyunun sonlarına geldiğinde bulacaklar. Hangisi olduğunu şimdilik söylemeyeyim.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Oyunun sistem gereksinimlerinden biraz bahsedebilir miyiz? Nasıl bir sisteme sahip kullanıcılar bu oyunu rahat oynayabilecek?

Pusu (Cem Uzunlar): Bu noktada ihtiyaçları çokta yüksek tutmamaya çalıştık. Hatta belki oyunda belli bir görsel kalitenin üzerine çıkıp, bir çok efekt kullanma şansımız varken, biz bunların yerine daha geniş bir makina yelpazesinde oyunun kullanılması için çaba gösterdik. Şöyle diyebiliriz ki, en az bir Pentium 3 bilgisayar gerekli. Bunun yanında 256 MB RAM ve ekran kartı olarak en az Geforce 2 gerekiyor. Ayrıca 3 boyut destekli bir ses kartı ile oyundaki ses efektlerini son kalitesinde duyabilirler.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Peki oyun kaç cd olarak çıkacak?

Pusu (Cem Uzunlar): Oyun DVD kutusunda 2 CD olarak çıkacak.

5/6

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Bir çok oyun severin, belkide en çok ilgilendiği konu oyunun Multiplayer özelliği olup olmayacağı? Pusu’yu çoklu oyuncu ile oynayabilecek miyiz?

Pusu (Cem Uzunlar): Maalesef Pusu'da çokluoyuncu desteği yok. Hem Pusu’nun hikaye anlatımı üzerine kurulu bir oyun olması hem de bu özelliğinin getireceği iş yükü sebebiyle Pusu için düşünmedik. Fakat oyun piyasaya çıkınca alacağımız tepkilere göre belki Pusu için bir eklenti düşünülebilir. Bunun için herhangi bir engelimiz yok.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Seslendirmeler nasıl yapıldı ve kimlerle çalışıldı?

Pusu (Cem Uzunlar): Hem seslendirmeleri hem de ses efektlerini Melodika stüdyolarında kaydettik. Bütün karakterler profesyonel seslendirme sanatçıları tarafınadan seslendirildi.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Peki söyleyebileceğiniz isimler var mı?

Pusu (Cem Uzunlar): Açıkcası hepsi aklıma geliyor ama başta Fatih’i konuşan Ziya Kürküt, Gülen Karaman, Sungun Babacan'ı sayabilirim. Sesleri oldukça tanıdık gelecektir.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Zaten videolarda duyduğumuz sesler hep tanıdık geliyor. Peki ses efektleriyle ilgili ne söyleceksiniz?

Pusu (Cem Uzunlar): Yine aynı profesyonel ses stüdyosunda yaptık kayıtlarımızı.

Pusu (Hakan Yüksel): Melodica stüdyolarında yaklaşık 2 ay boyunca uğraşıldı. Seslendirmeler bir günde bitti ama efektlerin tamamlanması için 2 ay boyunca günde 12-13 saat çalışmamız gerekti.

Pusu (Cem Uzunlar): Oldukça zor oldu ama biz sonuçtan çok memnunuz.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Müzikleri kim yaptı?

Pusu (Cem Uzunlar): Müzikleri hem reklam hem de film müziği dalında çok iyi işler çıkarmış olan Rahman Altın yaptı. Fragmanda bir parçayı kullanmıştık. Çok olumlu tepkiler aldık. Oyundaki diğer parçalarında çok beğenileceğini düşünüyorum.

6/6

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Videoda gördüğümüz genel olarak hep oyun içi oynanabilirlikti. Bunun dışında ekstra animasyon ya da ara videolar bulunacak mı?

Pusu (Cem Uzunlar): Oyunun hikaye akışının büyük kısmı oynanış ve aksiyonla geçiyor. Fakat bazı bağlantı noktalarında ve oyun içinde gerekli bazı yerlerde, yine oyun motoruyla gerçek zamanlı olarak oynatılan animasyonlar var. Böyle olması oyunun havasını da olumlu şekilde etkiliyor.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Sanırım en önemli soruya geldik. Ne zaman?

Pusu (Cem Uzunlar): Şu anda oyunun geliştirme aşaması sonuçlandı. Herşey yolunda giderse Nisan sonu gibi Pusu piyasada olacak.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Beta testleri kendi bünyenizde mi çözdünüz?

Pusu (Cem Uzunlar): Genel olarak kendi bünyemizde hallettik. Ancak bu konuda dışardan katkıda bulunan arkadaşlarımız da oldu.

Murat Oktay (Merlin'in Kazanı): Pusu’nun oynama süresi standart olarak ne kadar? Ayrıca zorluk seviyesi var mı?

Pusu (Cem Uzunlar): Çok fazla oyun oynamayan biri Pusu’yu bir kaç gün boyunca rahatlıkla oynayacaktır. Fakat çok deneyimli bir oyuncu 5 ile 10 saat arasında bitirebilir. Oyunda zorluk seviyesi ayarı yok ama başlangıçta kolay olarak başlayan ve gitgide zorlaşan, oldukçada zevk veren bir akışı var.

Sanırım ekip benim bitmek bilmeyen sorularımın tek cevabı olabileceğini düşünüyor ve beni kolumdan tuttukları gibi çalışma yaptıkları makinalara götürüp birinin başına oturtuyorlar. Bir klik sesi ve ekran bir anda kararıp alttan bir müzik gelmeye başlıyor. Yaklaşık 1 dakikalık bir ön yükleme sonrası karşımda oyun duruyor. Sanırım bunu önümüzdeki günlerde anlatacağım. Daha neler gördüm bir bilseniz...

Hiç üşenmeden tüm röportajı yazıya döktüğü için Aykut'a çooook teşekkürler.

Yorumlar
MK Okuru
MK Okuru 20.04.2024 05:39
Kalan Karakter: 300 Gönder
İlginizi Çekebilir