COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

Alparslan Gürlek
Alparslan Gürlek 7.04.2021 - 14:56
Bir yıldan uzun süredir dünyayı etkisi altına alan COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi? Gelin bu sorunun yanıtına birlikte bakalım.

Geçtiğimiz yıl Şubat ayının sonları itibariyle ülkemizi de yoğun şekilde etkisi altına alan korona virüsü, namı diğer COVID-19 neredeyse bütün sektörleri etkiledi. Ulaşım ve üretim gibi temel faaliyetlerin kısa süreliğine tamamen durmasını sağlayan bu pandemiden oyun sektörü de nasibini aldı. Farklı sektörlere kıyasla aslında bu dönemden hem olumlu hem de olumsuz yönde etkilenen video oyunları endüstrisi, geçtiğimiz yıldan beri yükselişte.

Pandemi nedeniyle eve kapanmaların yaşandığı ve hayatımızı eve sığdırmaya çalıştığımız bir yılın ardından, oyun endüstrisi hiç olmadığı kadar popüler durumda. Tabi tüketici kısmındaki talep bu kadar artarken geliştiricilerin işi de fazlasıyla zorlaştı. Uzaktan çalışarak oyunlar geliştiren irili ufaklı geliştirici ekipler artık daha büyük bir pazara açılıyor ancak dönemin kısıtlamaları nedeniyle oyunların gelişim süreci de sancılı bir hal almaya başlamış durumda. Bununla birlikte her yıl gerçekleşen E3, Gamescom gibi bazı oyun etkinlikleri de formatlarını değiştirmek zorunda kaldı ve espor faaliyetleri dijital ortama taşındı.

COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

Bununla birlikte Çin'den yayılmaya başlayan virüs, elektronik donanım tedariğini de sarsmış durumda. Bildiğiniz gibi son bir yıldır düşen üretim, kullanıcı taleplerini karşılamakta güçlük çekiyor. PlayStation 5 ve Xbox Series X gibi konsolların çıkmasına engel olmasa da, virüsün de etkisiyle stok sorunları varlığını sürdürmeye devam ediyor. Gelin artıları ve eksileriyle COVID-19 pandemisinin oyun endüstrisini nasıl etkilediğine yakından bakalım.

Etkinlikler ve espor organizasyonları COVID-19 bariyerine takıldı

Geliştiricileri ve yayıncıları hayranlarla birlikte bir araya getiren en büyük oyun etkinlikleri geçtiğimiz yıl COVID-19 engeline takıldı. Hastalığın bulaşma koşulları nedeniyle sosyal mesafe kurallarının dünya genelinde uygulanması, bu tür toplu etkinliklerin gerçekleşmesini imkansızlaştırdı. Hatırlarsanız geçtiğimiz yıl yapılacak olan E3 2020 iptal edilirken, Gamescom 2020 de dijital ortamdan yapılmıştı. Haliyle pandemi sırasında oyun endüstrisi bu anlamda ticari olarak büyük bir darbe yemiş oldu. Bu yıl yapılacak E3 2021'in dijital ortamda yapılacağı da kesinleşti.

COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

Bununla birlikte geçtiğimiz yıl çevrimdışı ortamda yapılacak birçok espor organizasyonu da çevrimiçi ortama taşındı. Daha önceleri fiziksel ortamda gerçekleşen bu etkinlikler müthiş ziyaretçi sayılarıyla şirketlere ciddi paralar kazandırıyordu. Etkinliklerin dijital ortama taşınması hem organizatör şirketlerin gelirlerini etkilerken hem de profesyonel espor oyuncularının mücadelesini zorlaştırmış oldu. Geçtiğimiz yıl yapılan çevrimiçi turnuvalardan gelen hile haberlerinin yanı sıra, bağlantı sorunu yaşayan oyuncular da rekabetten düştü. Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Ovewatch, Rocket League gibi ciddi izleyici sayılarına sahip turnuvalar dijital ortamda gerçekleştirildi. Bu anlamda da COVID-19 pandemisi video oyunları endüstrisinin en aktif dallarından biri olan espor faaliyetlerini de olumsuz yönde etkiledi. Bu yıl dünyanın en büyük dövüş oyunları turnuvası olan EVO 2021, Sony ortaklığıyla dijital ortamda gerçekleşecek. Aslında pandemi sürecinin etkisi hala oyun endüstrisinde kendisini hissettirmeye devam ediyor.

Donanım üretimi konusu da sıkıntıda

Özellikle konsol ve bilgisayar donanımları alanında üretim büyük ölçüde düşürülmüş durumda. COVID-19 salgını nedeniyle zorluk yaşanan üretim süreçlerine örnek vermek gerekirse geçtiğimiz yıl:

  • Vietnam'daki Nintendo Switch üretim hacmi, karantinalardan kaynaklı yavaşlama ve Çin'den gelen bileşenlerin azalması nedeniyle düşürüldü. Sonuç olarak Switch'in Japonya, Avrupa ve Kuzey Amerika'da tedarikleri önemli ölçüde azaldı. Nintendo Mayıs 2020'de yayınladığı bir rapor ile üretimin birkaç ay içinde normale döneceğine inanıyordu. Ancak bunun ardından şirketin Washington, Redmond'daki genel merkezi ve New York City'deki amiral gemisi mağazası kaptıldı.
  • Valve pandeminin etkisi nedeniyle Valve Index sanal gerçeklik başlığındaki üretimin azaldığını ve Half-Life: Alyx'in piyasaya sürülmesiyle planlanandan daha az sevkiyatın bekleneceğini duyurdu.
  • Konami, salgından etkilenen Çin'deki üretim sorunları nedeniyle Mart ayında TurboGrafx-16 Mini'nin piyasaya sürülmesini erteledi.
  • Atari, pandemi nedeniyle başlangıçta Mart 2020'de piyasaya sürülmesi beklenen Atari VCS'yi erteledi.
  • Phil Spencer'a göre Microsoft Nisan 2020 itibariyle Xbox Series X konsolunun planlanan çıkışında herhangi bir gecikme beklemiyordu. Ancak konsolun lansmanı ile birlikte çıkacak oyunların bazıları ertelendi. (Örn: Halo Infinite)

COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

Dolayısıyla oyun endüstrisi, bu anlamda da COVID-19 salgınından nasibini fazlasıyla almış durumda. An itibariyle ülkemizde de PS5 ve Xbox Series X konsollarının stok sıkıntıları devam ediyor.

Endüstrinin gülen yüzü: Satışlar

Eve kapanmaların yaşandığı 2020 yılı içerisinde video oyunlarının satışları rekor rakamlara yükseldi. Geçtiğimiz yıl içinde hiç beklenmedik oyunlar birer hit haline gelirken yıllarca beklenen bazı oyunlar da (Cyberpunk 2077 gibi) piyasada yer aldı. Oyunlar memnuniyet anlamında başarılı olsun ya da olmasın, geçtiğimiz yıllarda çıkan oyunlara göre oldukça fazla satıldı. Amerika'dan gelen bazı istatistikler şöyle:

  • NPD Group, Mart 2020'de Kuzey Amerika'daki video oyunu satışlarının Mart 2019'a göre %34 arttığını, video oyun donanımlarının satışlarının %63 yükseldiğini bildirdi.
  • ABD'de 2020'nin ilk çeyreğinde net harcama, NPD'ye göre 2019'a göre %9 yükselerek 10,9 milyar ABD dolarına ulaştı.
  • NPD'ye göre yılın başından Temmuz 2020'ye kadar ABD'deki oyun ve donanım satışlarının 2010'dan bu yana görülen en büyük rakamlara ulaşıldığı söyleniyor. Oyun yazılım ve donanımları, yılın ortasına kadar toplamda 6,6 milyar ABD doları kazandırmış.

Bununla birlikte bazı oyunlar da salgının etkisiyle beklenenden çok daha fazla sattı ve iyi bir performans sergileri. Bu oyunlar arasında DOOM Eternal ve Animal Crossing: New Horizons da bulunuyor. Öyle ki Animal Crossing, Birleşik Krallık'ta ilk haftasında serinin bütün oyunlarından daha fazla satmayı başardı. Aynı zamanda konuya olan yakınlığından ötürü Plague Inc. oyunu da 2012'de çıkmasına rağmen satışlarda büyük bir sıçrama yaşadı.

Oyunlarla birlikte oyun hizmetleri de yine 2020 yılının başından itibaren adından söz ettirmeye başladı. Microsoft, Xbox Game Pass ile; Ubisoft, Ubisoft+ ile; EA, EA Play ile karşımıza çıkarken hazırda bulunan diğer oyun servislerinin de müşterileri artış gösterdi. Öyle ki Xbox Game Pass Mart 2020 ve Nisan 2020 aylarında tam 10 milyon aktif aboneye sahipti. GeForce Now kapasiteleri, özellikle Avrupa'da kullanıcıları taşımaya yetmemişti ve ek sunucularla kapasitesi genişletilmişti. Şimdilerde Türkiye'de de hizmete geçen abonelik servisi çıkışından itibaren eleştiriler topluyor ancak hatrı sayılır kullanıcı sayılarına erişmiş durumda.

Oyun endüstrisinden yardım kampanyaları da gördük

  • Nintendo of America, Washington'da evde kalma uygulamaları yürürlüğe konulduğunda eyalet bölgesindeki ilk müdahale ekiplerine 9.500 adet N65 dereceli yüz maskesi bağışladı. (Mart 2020)
  • Twitch, Mart 2020'de COVID-19 Dayanışma Müdahale Fonu için para toplamak amacıyla 28 Mart tarihinde 12 saatlik bir yardım yayınına ev sahipliği yaptı. Yayında Fortnite ve Uno gibi oyunlar oynayan, müzik ve spor ünlüleri de yer aldı.
  • Bazı oyuncular #PlayApartTogether kampanyasını desteklemek için Dünya Sağlık Örgütü ile birlikte çalıştı ve oyuncuları fiziksel araçlar yerine çevrimiçi videoyu oyunlarında sosyalleşmeye teşvik etti. Mart 2020'de duyurulduğunda 18 şirketin desteklediği bu kampanyaya Nisan 2020'de en az 40 şirket daha katıldı.
  • Hayır kurumlarına yönelik bir speedrun etkinliği olan "Games Done Quick" salgın nedeniyle planlanan Haziran 2020 etkinliğini Nisan 2020 tarihine çekerek ismini "Corona Relief Done Quick" olarak değiştirdi. Etkinlik sırasında ise toplam 400.000 ABD Doları para toplandı ve hayır kurumlarına bağışlandı.
  • Sony, Play At Home kampanyası ile oyunculara çeşitli PlayStation 4 oyunları dağıtarak evde kalmaları mesajını verdi.

Pandemi döneminin en popüler oyunları

Salgından etkilenmemek için evde kalan insanların da etkisiyle video oyunları satışlar ve oyuncu sayıları konusunda da rekora koşmaya devam ediyor. İnsanlar fiziksel ortamdaki toplanmalar yerine sosyal etkileşimi çevrimiçi oyunlarda aramaya başladılar. Durum böyle olunca bazı oyunlar hiç beklenmediği kadar ilgi gördü ve bazıları da beklenen satışların da üstüne tırmanmayı başardı.

İlginizi çekebilir: Pandemi döneminde çevrimiçi oyunlar

Animal Crossing: New Horizons, salgının değiştirdiği "normal yaşam" olgusunun etkisiyle dünyanın her yerinden insanların sıradan günlük yaşam aktivitelerini ve sosyal etkileşimlerini gerçekleştirdiği bir "platform" oldu. Aynı zamanda bağımsız geliştiricilerden gelen düşük bütçeli oyunlar da bu sırada rekor oyuncu sayılarına ulaştı. Geçtiğimiz yılın başlarında çıkan Fall Guys: Ultimate Knockout beklenmedik bir şekilde ilgi görünce hatırlarsınız ki ilk günden sunucuları çökmüştü. Among Us ise 2018'de piyasaya sürülmesine rağmen 2020'de yaşadığı patlama ile en popüler çevrimiçi oyunlar arasında yerini almıştı.

COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

Aynı zamanda Ağustos 2020'de piyasaya sürülen Microsoft Flight Simulator, gerçek dünyayı sanal boyuta taşıdığı için daha güvenli bir seyahat alternatifi olarak oldukça büyük ilgi gördü. Bu popülerliğinin COVID-19 salgını nedeniyle arttığı kabul ediliyor.

Velhasıl kelam, COVID-19 salgını küresel ölçekte birçok endüstriyi olumsuz etkilese de, oyun endüstrisi bu konuda daha dirençli. Tüketim alanındaki artış ve talep üretimi darboğaza soksa da, hala en kazançlı eğlendirme ürünü olarak video oyunları ve oyun konsolları ciddi şekilde kazançlarını yükselmeye devam ediyor.

Yorumlar 4
MK Okuru
MK Okuru 16.04.2021 13:55
Kalan Karakter : 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 9.04.2021 02:58
Desenize İngiliz Derin Devleti bu dönemde dünyayı çeşitli yollarla uyuttuğu gibi gençleri de uyutmak için oyun endüstrisini kullanmış. Evde kal, dışarı çıkma, içine kapan, ruh hastası bir birey ol. İnsanlığın çoğu hala uyuyor bakalım uyanacak mı?
MK Okuru
MK Okuru 9.04.2021 19:25
Buna inanan, dünyanın düz olduğuna, aya hiç gidilmediğine, aşıların içinde nanoçip olduğuna da inanıyor. Ne çektin be özgürlük şövalyesi, herkes sana düşman.
MK Okuru
MK Okuru 9.04.2021 18:29
Adamlar dünyayı mahvettiler insanların neşesi yaşama sevinci kalmadı. İnsanları hastalık adı altında birbirinden uzaklaştırdılar. Sende uyutulduğunun farkında değilsin. Oyunlardan kafanı kaldırıp bakarsan görürsün.
MK Okuru
MK Okuru 9.04.2021 15:00
Hangi konuda uyanmamız lazım sen uyanmış olduğuna göre anlatır mısın açıklayıcı ve bilimsel bir şekilde?
Kalan Karakter : 300 Gönder
COVID-19 oyun endüstrisini nasıl etkiledi?

İlginizi Çekebilir

Adblocker bulundu! Lütfen mesajımızı okuyun.

Sayfanın tam olarak yüklenmesini engelleyen AdBlock Plus veya başka bir reklam engelleme yazılımı kullandığınızı tespit ettik.

Flash, animasyon, iğrenç ses veya pop-up reklamımız yok. Bu can sıkıcı reklam türlerini uygulamıyoruz!

Siteyi işletmek için bizim de gelire ihtiyacımız bulunuyor ve neredeyse tamamı çevrimiçi reklamcılığımızdan geliyor.

Lütfen merlininkazani.com adresini reklam engelleme beyaz listenize ekleyin veya reklam engelleme yazılımınızı devre dışı bırakın.

×